Er man skattesnyder, skal man passe på med at prale for meget på de sociale medier - i hvert fald hvis man bor i Frankrig.
Her igangsætter skattemyndighederne nemlig til næste år et pilotprojekt, hvor skattefolk skal gennemtrawle profiler på sociale medier som Facebook og Instagram.
Det vil ske med de enkelte franskmænds skatteoplysninger liggende fremme på skrivebordet.
Ideen er ret enkel: Skattefolkene vil være på udkig efter billeder, oplysninger eller andet, der virker opsigtsvækkende i forhold til den enkelte franskmænds opgivne indtægter.
Den franske økonomiminister, Gerald Darmanin, siger til det franske tv-program Capital, at det for eksempel kan være tilfældet, hvis der på de sociale billeder er mange billeder af en person i en luksusbil, på dyre rejser eller lignende.
Her vil mistanken kunne rejse sig, hvis skattepapirerne viser, at den pågældende slet ikke har økonomi til den slags luksus-produkter.
“Det kan selvfølgelig være, at din fætter eller din kæreste har lånt den [en luksusbil, red] til dig. Men det kan også være, at det ikke er tilfældet,” siger han til tv-programmet.
Frankrig har netop vedtaget en række stramninger af skatteloven, der skal gøre det muligt at bekæmpe skattesnyd - blandt ved mere grundig og systematisk brug af online-data.
Ligeledes sigter loven efter at tvinge dele-økonomiske platforme som Airbnb og Uber til at oplyse finansielle tal til skattemyndighederne om værter og chaufførers indtægter.
I Storbritannien har man med stor succes anvende samme metode i flere år, nemlig med systemet Connect.
De britiske skattemyndigheder anvender Connect til at indsamle, analysere og lagre store mængder data om briternes økonomi, som så kan sammenlignes på kryds og tværs.
Læs også:
Kontroversielt it-system anvendt til at afsløre hvidvask-skandale i Danske Bank
Facebook-rapport: 61 store firmaer fik særlig adgang til at høste brugerdata
Lytter din telefon hemmeligt med på din samtale? Ny forskning er kommet nærmere et svar