De it-professionelle i organisationer har i sagens natur brug for, at de styresystemer, som de anvender, spiller uden problemer og bøvl - også når de bliver opdateret fra leverandørens side.
Det har derfor vakt nogen opsigt, at Microsoft fornylig først udsendte en fejlbehæftet opgradering til verdens mest udbredte styresystem, Windows 10, og dernæst trak hele opgraderingen tilbage.
Opgraderingen - efterårets store såkaldte feature upgrade af Windows 10 - kunne slette forskellige filer på brugernes computere i både dokument-, billeder-, musik- og video-mapperne.
Har ramt kvaliteten
Begge handlingerne - altså både udsendelsen af en fejlbehæftet opgradering og dernæst nød-opbremsningen af den - er udtryk for det samme, skriver vores amerikanske nyhedsbureau:
Nemlig, at Microsofts nye fremgangsmåde med hyppige opgraderinger af Windows har ramt kvaliteten af styresystemet.
Og det er nu i høj grad nødvendigt, at selskabet får ‘pulled its act together,’ som det hedder.
“Microsoft skal virkelig få styr på det her. Tiden er ved at løbe ud,” som product manager i Ivanti, Chris Goetll, siger til vores amerikanske nyhedsbureau.
Microsoft tester nu påny feature-upgraden, der hedder ‘1809,’ i testmiljøet Insider.
Der er endnu ikke blevet meldt nogen dato ud for hvornår den færdige upgrade er klar til at blive distribueret.
Omfattende kritik
Kritikken er haglet ned over Microsoft for udsendelsen af den fejlbehæftede opgradering, som har ramt mange mennesker.
“Debatten rejser spørgsmålet om, hvorvidt Microsoft går for hurtigt frem og ødelægger for mange ting i processen,” skriver tech-analytiker Ed Bott i ZDNet under overskriften ‘Two Windows 10-feature updates a year is too many.’
Her anfører an, at den høje tempo dels øger risikoen for fejl, som den vi har set, dels presser it-afdelingerne i organisationerne, som skal sørge for at teste, implementere og integrere de altid nye Windows-versioner i deres miljøer.
Problemet bliver ikke mindre af, at ingen over tid kan undslå sig at opgradere, da Windows 10 er kumulativ. Det vil sige, at en ny version altid hviler oven på de foregående.
“Er det rimeligt at forlange, at Windows-brugerne følger trop på dette hæsblæsende tempo,” spørger Ed Bott.
Han skriver, at er overbevist om, at den nuværende opsætning af Windows-as-a-Service er uholdbar og bør ændres, da de store feature-upgrades næsten altid er en ‘uvelkommen forstyrrelse’ i it-afdelingerne.
“De er fulde af Windows-opgraderinger og tager lang tid at installere. Og de indeholder nye samlinger af mulige kompatabilitets- og driftproblemer,” skriver han.
“Bruger man to, tre eller fire måneder hvert år på begyndervanskeligehder med en ny OS-release, så er man nok ikke en tilfreds kunde,” skriver Ed Bott.
Kvalitets-problemer
Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er der stigende kritik af kvaliteten i opgraderingerne fra Microsoft.
“Ansporet af lange stræk med problem-skabende, månedlige opdateringer - som Microsoft ironisk nok kalder for ‘quality-opdates’ - , kræver de kommercielle kunder nu, at Redmond forbedrer sig,” lyder det herfra.
Det sker blandt andet med baggrund i sikkerheds-konsulenten Susan Bradley, der står bag mailing-listen PatchManagement.org.
I sommer stod hun bag en rundspørge blandt it-professionelle. Den viste stor utilfredshed med Windows patching-processerne. Hele 64 procent af de mere end 1.000 deltagere svarede, at enten ‘rigtigt meget ikke tilfreds’ eller ‘ikke tilfreds’ på spørgsmålet om kvaliteten i opdateringerne.
Susan Bradley skrev i et åbent brev til Microsoft, at de professionelle it-brugere ikke er tilfredse med kvaliteten i opdateringerne - og at det ikke kan blive ved på denne måde.
Du kan læse hele hele brevet her.
“Mange brugere og virksomheder har mistet tilliden tile hele opdaterings-processen. Jeg kender ingen virksomheder, der installerer opdateringeren omgående [efter udgivelsen, red],’ skriver hun.
Hvad med test?
Det åbne spørgsmål er, hvorfor Microsoft ikke finder bugs og fejl i test af de kommende udsendelser.
“Tester Microsoft overhovedet opdateringerne,” spørges der.
Vores nyhedsbureau peger på, at Microsoft i 2014 opsagde en lang række interne testere. Istedet begyndte selskabet at satse på Windows Insider-programmet, hvor et stort antal frivillige brugere - op mod 15 millioner - tester de nye features og løsninger i Windows 10, som så rettes af Microsofts udviklere.
“Fil-sletningerne blev faktisk rapporteret af nogle insidere før 1809 fik grønt lys. Men Microsoft valgte at se gennem fingre med det, fordi virksomheden ikke kunne fastslå alvorligheden,” hedder det.
Susan Bradley udfordrer da også hele Insider-programmet, som hun kalder for et ‘fantastisk marketing-program’ - men som bare ikke er et beta-test-program.
“Et meget stort antal feedback-items har ingen detaljer, ingen kontekst, ingen gode bug-data. Så der er ingen måde, hvorpå Microsoft kan gøre andet end at afvise dem,” skriver hun.
Hun mener, at Insider-programmet mest af alt ligner et ‘spild af udvikler-tid.’
“Jeg kender mange dygtige, tidligere beta-tester, der siger, at de ikke længere vil teste Insider-builds på grund af fanboy-larm og mangel på ægte beta-interaktion,” lyder det fra hende.
Ikke flere features
Også den kendte Microsoft-blogger Mary Jo Foley er ude med riven.
Hun mener, at Microsoft bør refokusere og satse på de grundlæggende dyder i Windows 10 - og ikke bare på nye features.
Hun skriver i en blogpost, som du finder her, at mange mener, at Microsoft har mistet overblikket over sin Windows 10-strategien.
“Tiden er inde for Microsoft til at release mindst en - og måske flere - Windows 10 feature updates, som alene fokuserer på driftsstabilitet og fundamentale ting og ikke på featueres,” skriver hun.
Hvad mener du? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.
Læs også:
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Seneste Windows 10-opdatering er endnu en fiasko – se hvor kæden falder af for Microsoft i processen