Selv om Microsoft position som en af klodens mest mægtige tech-virksomheder bygger på selskabet software-forretning, begynder selskabet nu at etablere sig som en regulær pc-producent.
Seneste opgørelse fra markedsanalytikerne hos Gartner placerer nemlig Microsoft, og selskabet kollektion af Surface-enheder, i den amerikanske Top 5 blandt pc-producenter.
I alt er det blevet til 602.000 solgte Surface-pc’er i seneste kvartal, hvilket gør, at Microsoft nu overtager taiwanesiske Acers femteplads i USA.
Microsofts satser dog i højere grad på high-end hardware med højere snitpriser til følge.
Microsofts har dog fortsat lang vej op til Apple på fjerdeplads og selskabets godt to millioner solgte Macbooks.
På førstepladsen er HP med et styksalg på godt 4,5 millioner enheder efterfulgt af Dell og Lenovo med respektive styksalg på 3,8 og 2,3 millioner pc’er.
Læs også: Her er Microsofts store nye Surface-kollektion: Ny lyd, nye farver og nye kræfter
Den globale stilling
På verdensplan har Microsoft ikke formået at bryde igennem endnu.
Her dominerer Lenovo med 23,6 procent af markedet, svarende til små 16 millioner solgte pc’er, efterfulgt af HP og Dell som mønstrer styksalg på henholdsvis 14,6 og 10,7 millioner pc’er.
I Gartners tal er det salget af high-end tabletter, bærbare og desktop-maskiner der er opgjort. Salg af chromebooks samt iOS og Android-tablets tæller ikke med i statistikken.
Rapporten fra Gartner kan læses her.
Se også: Kinesisk producent overhaler Apple som verdens næststørste smartphone-leverandør