Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Forbrugerelektronik og professionelt it-udstyr er to forskellige verdener. Sådan har dogmet været i mange år blandt hardwareproducenter i teknologibranchen, hvor man har betragtet de to forretningsområder som helt adskilte målgrupper med vidt forskellige behov.
Man behøver heller ikke lede længe efter eksempler på virksomheder, hvor ydeevnen i de ansattes enheder er prioriteret over æstetiske hensyn, uanset om det drejer sig om firmatelefoner, computere, tablets, skærme og så videre.
Omvendt gør det modsatte sig ofte gældende, når medarbejderne selv spenderer penge på teknologi som forbrugere i deres fritid. Her er design ofte den afgørende faktor.
Men denne tænkning står for fald.
Inden for en overskuelig årrække vil opleve en total omvæltning af den måde, som vi tænker teknologi på. Det skyldes en række globale megatrends, såsom accelereret teknologisk innovation og skiftende demografi.
Herhjemme kommer disse trends helt konkret til udtryk på to måder: Virksomheders behov for at have fleksible ansatte, der kan arbejde på farten. Og den voksende gruppe af digitalt indfødte, der er på vej ind på arbejdsmarkedet.
Generation Z ryster posen
Processen begyndte med udbredelsen af internettet og mobile enheder, som gør det muligt at løse mange flere arbejdsopgaver. Siden er det blevet mere reglen end undtagelsen, at ansatte skal være tilgængelige døgnet rundt.
Dette har over årene ført til en udviskning af grænserne mellem arbejde og privatliv, hvor de digitale arbejdsredskaber er rykket ud for kontorets fire vægge og flittigt bruges til og fra arbejde, derhjemme og endda på ferien.
Det betyder, at i dag skal bærbare være holdbare nok til at transporteres i for eksempel en københavnsk cykelkurv eller at pc’er har god lyd med støjdæmpning, så man kan holde møde uden headset og ekstra mikrofoner.
Samtidig med dette mærker vi nu for alvor konsekvenser af skiftende demografi med en ny generation unge, den såkaldte ’Generation Z’ født mellem 1995 og 2010, der nu træder ind på arbejdsmarkedet.
Om to år i 2020 forventes de allerede at udgøre et sted mellem 24 procent og 36 procent af den globale arbejdsstyrke.
Denne gruppe af fremtidige medarbejdere har et helt andet forhold til teknologi, hvor de fra en helt ung alder er vokset op med smartphones, tablets og sociale medier.
For dem er en arbejdscomputer eller firmatelefon ikke kun et arbejdsredskab, men også et livsstilsprodukt, der fungerer som en naturlig forlængelse af dem selv og deres egen identitet.
Oveni dette kan vi også forvente, at den nye generation vil se anderledes på selve begrebet arbejde, som langt mere flydende og fleksibelt baseret på kortere ansættelser og mere freelance-arbejde. Det skyldes ikke mindst skyldes den frihed, som teknologien giver.
Disse to trends vil inden for en overskuelig årrække fuldstændig vende op og ned på den måde, som vi arbejder på og forholdet til den teknologi, som vi omgiver os med. Det vil stille en række nye krav til de enheder, som fremtidens medarbejdere forventer at få stillet til rådighed.
Produkter skal være flot designet samtidig med, at de har smarte funktioner, der integrerer produkterne bedre i brugernes hverdag.
Her bliver det vores opgave, både som arbejdsgivere og producenter, løbende at tilpasse os denne udvikling, så vores produkter lever op til forventningerne hos en ny generation af ansatte og forbrugere, der hverken går på kompromis med form eller funktionalitet og ikke skelner mellem arbejde og fritid.
I sidste ende kan det blive en sejr for virksomhedernes bundlinje og medarbejdernes arbejdsglæde.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.