Godmorgen og velkommen til torsdagen hurtige it-nyhedsoverblik fra Computerworld.
Mærsk-selskab har bygget en Momondo til bestilling af containerfragt
Mærskselskabet Damco har udviklet en digital platform til bestilling af containerfragt, som er en slags Momondo beregnet til mindre og mellemstore virksomheder, der ikke er så erfarne med containerfragt. Det skriver Børsen.
Løsningen kaldes Twill og får en nøglerolle i sammenlægningen af Damco med Maersk Line.
Twill er bygget af en flok ansatte i Damco, som i al hemmelighed blev forflyttet fra hovedkontoret i Haag til Berlin, så de kunne udvikle løsningen i fred, skriver Børsen.
Android Auto får nøglerolle i nye biler fra Renault, Nissan og Mitsubishi
Googles system til biler kaldet Android Auto får nu en vigtig rolle i nye biler fra den japansk-franske alliance af bilproducenter, der omfatter Renault, Nissan og Mitsubishi, skriver Ritzau Finans.
Bilproducenterne vil bruge Android til det, som Android Auto gør så glimrende - navigation, infotaintment og afvikling af apps i den forbindelse. Desuden skal systemet fungere i bilerne, selv om brugeren ikke har sin telefon på sig, hvilket ellers er et must for de fleste brugere af Android Auto.
Volvo har tidligere meldt ud, at selskabet inden 2020 vil bruge Android-systemet.
Vestager sætter lup på Amazons brug af data fra eksterne sælgere på platformen
Amazon sælger egne varer side om side med varer fra trediepartshandlende, og den dobbeltrolle sætter konkurrencekommissær Margrethe Vestager nu under lup, skriver Financial Times ifølge Finans.
Kommissionen har startet en spørgeskemaundersøgelse blandt firmaer, som sælger varer på Amazons platform. Undersøgelsen er ikke startet på grund af klager fra konkurrenter, hvilket er usædvanligt, skriver Financial Times.
Schultz og BotXO bygger dansksproget chatbot til kommuner og a-kasser
Selskabet Schultz har indgået en samarbejdsaftale med danske BotXO om at bygge en dansksproget chatbot til kommuner og a-kasser. skriver selskabet i en pressemeddelelse.
BotXO har blandt udviklet chatbots til SAXO.com, Krifa og DOCMA af Bonnier Publication
”Vi er glade for samarbejdet med Schultz, fordi det giver os mulighed for at sikre gode chatbotløsninger til det offentlige. Vi leverer ekspertviden og teknologi indenfor en dansksproget NLU ved brug af kunstig intelligens. Schultz kan, i kraft af deres tætte samarbejde med kommuner og medlemsorganisationer, bidrage med dyb indsigt og hjælpe til, at vi udvikler indhold til chatbotten, som er skræddersyet kundens behov”, siger Henrik Fabrin, CEO, BotXO.
Samarbejdet mellem Schultz og BotXO danner også afsæt for et andet samarbejde, hvor man sammen med bl.a. Aarhus Universitets nye Center for Ret & Digitalisering (CREDI samt AAU, KU og SDU, har afleveret en Grand Solutions-ansøgning til Innovationsfonden med sigte på at udvikle en kraftfuld, intelligent dansk NLU (Natural Language Understanding).
Konica Minolta skal levere Wi-Fi til 1.100 Coop-butikker
Wi-Fi bliver fundamentet til at gøre Coops 1.100 butikker digitale og skabe nye løsninger til kunderne, skriver selskabet i en pressemeddelse.
Coop har derfor indgået en kontrakt med Konica Minolta om at bygge og drifte Wi-Fi i butikkerne baseret på Cisco Meraki.