Amazon undersøger i øjeblikket en mistanke om, at virksomhedens ansatte tager mod bestikkelse for til gengæld at slette dårlige anmeldelser og udlevere fortrolige salgsdata fra Amazons platform.
Det skriver Wall Street Journal, der er kommet i besiddelse af oplysninger, der peger på, at en række virksomheder, der bruger Amazons platfom er villige til at gå meget langt for at komme dårlige anmeldelser til livs.
Ifølge avisens kilder er bestikkelsen især udbredt i Kina, men Amazon undersøger også en række sager, der vedrører amerikanske ansatte.
Når praksissen er særlig udbredt i Kina, skyldes det blandt andet, at Amazons platform i øjeblikket nyder stigende popularitet blandt kinesiske virksomheder, og samtidig tjener Amazons ansatte i landet en relativ beskeden løn.
Læs også: Amazons nordiske ekspansion er udskudt: ”Har svært ved at finde de rette mennesker”
Koordineres på populær app
Ifølge Wall Street Journal bliver bestikkelserne som regel koordineret via den populære kinesiske besked-app WeChat.
Her sælger Amazon-ansatte adgang til data interne salgsdata, emailadresser på folk der har skrevet anmelderser på platformen samt mulighed for at slette dårlige anmeldelser.
Priserne varierer fra knap 80 dollar (511 kroner med den aktuelle kurs, red) til over 2.000 dollar (12.780 kroner, red).
Amazon oplyser til Wall Street Journal, at beskyldningerne i øjeblikket bliver undersøgt, og hvis det bliver påvist, at ansatte har overtrådt virksomhedens regler kan det føre til fyring og politianmeldelse.
Det vil også få konsekvenser for de virksomheder, der betaler for oplysningerne.
Amazon oplyser til Wall Street Journal, at virksomheden forbeholder sig ret til at tage retslige skridt og indefryse penge, ligesom virksomhederne også kan forvente at få slettet deres Amazon konti og miste deres anmeldelser.