Ifølge Microsoft, har mange Windows-brugere efterspurgt en gennemgang af principperne bag de månedlige Windows-10 opdateringer.
Og Windows- og Windows 10-opdateringerne er da også blevet udsat for heftig kritik. Seneste har patch-veteranen Susan Bradley med 18 Microsoft MVP'er i et åbent brev opfordret Microsofts topledelse til at få gjort noget ved problemerne.
I brevet, der blandt andet blev sendt til Microsofts topchef, Satya Nadella, kan man læse resultaterne af en større spørgeskemaundersøgelse, som Susan Bradley har foretaget blandt medlemmerne af Patchmanagement.org.
Her fremgår det for eksempel, at hele 69 procent af medlemmerne enten 'ikke er tilfredse' eller 'slet ikke er tilfredse' med kvaliteten af Windows-opdateringer på et overordnet plan.
Det kan du læse mere om i vores premium-artikel her: Patch-veteran angriber Windows-opdateringer i opsigtvækkende brev til Microsofts topledelse: "Alt dette er ikke acceptabelt - vi kan ikke fortsætte med status quo"
Ikke lang tid efter hendes åbne brev blev der offentliggjort et nyt blogindlæg på Windows IT Pro-blog.
Under overskriften ”Windows 10 update servicing cadence” redegør John Wilcox nærmere for Microsofts overordnede mål og principper for Windows 10-opdateringerne.
Tre bærende principper
Det fremgår blandt andet, at Microsoft anvender kunstig intelligens med henblik på at forbedre udrulningsprocessen omkring opdateringer.
"Vi indsamler løbende opdateringsdata og træner vores modeller for at lære, hvilke enheder der vil have en positiv opdateringsoplevelse, og hvor vi måske skal vente, indtil vi har større tillid til en god oplevelse. Vores overordnede mål i forhold til udrulningerne er sikker og pålidelig opdateringer, hvilket betyder, at vi kun gå så hurtigt frem, som det er sikkert," har John Cable fra Microsoft forklaret.
John Wilcox, der står bag indlægget, fremhæver herudover tre bærende principper for Windows 10-opdateringerne:
- Be simple and predictable.
- Be agile.
- Be transparent.
Be simple and predictable
Det skal være muligt at planlægge efter en simpel, regulær og konsistent patching-kadence, skriver John Wilcox.
"Det skal ikke være sådan, at du er nødt til at stoppe det, du er i gang med, for at teste og implementere en opdatering. Du skal have mulighed for på et tidligt tidspunkt at planlægge arbejdet med nye opdateringer," skriver han og informerer om, at Microsoft derfor bredt har ensrettet udgivelsestidspunkterne for sine opdateringer.
Den anden tirsdag i måneden er den normale udgivelsesdato for opdateringer til Windows og andre produkter som Office.
John Wilcox skriver, at disse opdateringer retter sig mod at forbedre stabilitet og sikkerhed, og bør installeres så hurtigt som muligt.
"Som en it-professionel bør du have etableret en proces og plan for implementeringerne af 'Update Tuesday'-udgivelser hver måned."
'Update tuesday' blev formaliseret af Microsoft i oktober 2003, efter at man havde kørt med en model, hvor opdateringer blev frigivet, så snart de var klar.
Be agile
"I det sikkerhedslandskab, der er i dag, skal vi kunne reagere hurtigt på trusler, når det er nødvendigt. Vi skal også tilbyde opdateringer hurtigt uden at kompromittere kvalitet eller kompatibilitet," skriver John Wilcox om det andet princip.
Selvom Microsoft, ifølge selskabet selv, vil så vidt muligt prøver at simplificere og standardisere udgivelses-cyklussen, er der også situationen, hvor der kræves særlige, såkaldte 'out-of-band'-opdateringer.
'Out-of-band'-opdateringer er reserveret til særlige sikkerhedssårbarheder, som skal rettes inden de næste B-, C- og D-udgivelser.
John Wilcox anbefaler, at it-professionelle holder sig orienteret om eventuelle 'out-of-band'-opdateringer, men gør også opmærksom på, at de er sjældne.
Læs også: Godt nyt til it-administratorerne: Microsoft dropper delta-opdateringerne til Windows 10
Be transparent
Det tredje og sidste princip går på, at Microsoft leverer så meget information om opdateringerne som muligt.
"For at simplificere udrulning af Windows 10 i store enterprises og mindre virksomheder, skal du have adgang til så meget information, som du har brug for, og du skal kunne forstå og forberede opdateringerne på forhånd," skriver John Wilcox
Han henviser til, at der skal være et godt udvalg af værktøjer og informationskilder så som guides til generelle serviceværktøjer, simple udgivelsesnoter og adgang til assistance eller et feedback-system, der kan give input til opdateringerne fra Microsoft.
Hvordan oplever du kvaliteten af opdateringerne til Windows og Windows 10? Giv dit besyv med i kommentarfeltet herunder.
Læs også: Microsoft ændrer priser og pakkeløsninger for Windows 10 Enterprise: Kunderne skal presses over på betaling for hver enkelt bruger