Facebook er kommet med et opsigtsvækkende forslag til en række af verdens største banker.
Det sociale medie tilbyder bankerne adgang til Facebooks beskedtjeneste, Messenger, mod, at Facebook får adgang til bankkundernes finansielle informationer.
Det skriver The Wall Street Journal.
Facebook oplyser, at selskabet på nuværende tidspunkt er i dialog med PayPal, Citibank og American Express om en løsning, der kobler kundernes bankkonti sammen med Facebooks Messenger-app, så kunderne kan få kundeservice gennem beskedtjenesten.
Læs også: Nordeas netbank ramt af nedbrud på lønningsdag
Tanken er, support-funktionen skal spare ventetid for kunderne ved, at de betjenes over Messenger i stedet for at skulle hænge i telefonrøret med en ventetone, som det er tilfældet hos de fleste banker i dag.
Ifølge mediet er de informationer, som Facebook har bedt om at få adgang til kreditkortoplysninger samt informationer om kundernes indeståender på de forskellige konti.
Læs også: Kina smider Facebook ud af landet efter én dag
Facebook lover at beskytte persondata
Facebook oplyser til mediet, at det sociale medie vil kunne se finansiel information for de kunder, der vælger at overgå til løsningen, men informationer vil hverken blive brugt til annoncering eller noget andet.
"Vi bruger ikke information til andet end, at det gør det muligt at tilbyde en bedre kundeservice. At beskytte persondata er en vigtig del af disse partnerskaber," lyder det i en meddelelse fra Facebook.
The Wall Street Journal fortæller desuden, at Facebook også har været i kontakt med JPMorgan Chase, Wells Fargo & Co, Citigroup Inc og U.S. Bancorp med henblik på et etablere et samarbejde over Messenger i løbet af det seneste år.
Læs også: Facebook skruer op for tilstedeværelsen i Kina: Planlægger innovationshub