Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Chef for en lille virksomhed? Køb dig noget tid med cloud til at gøre firmaet digitalt kampklar

Klumme: Ledere i mindre virksomheder er tvunget til at få næsen ud af hverdagens operationelle rille og interessere sig for digitale forandringer. Traditionel it-service kan man passende købe indpakket i skyen, så man er frisat til at lede gennem digitalisering.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Da regeringen lancerede sin digitale handlingsplan tidligere på året, blev SMV’erne set som et særligt indsatsområde. De har færre ressourcer og mindre overskud i hverdagen til at fostre nye forretningsmodeller end de helt store danske virksomheder.

Jeg deler bekymringen, fordi der tydeligvis er store forandringer på vej med eksempelvis Amazons forestående landing i Danmark. Sådan en gigant kan ændre vilkårene også helt ned i lokale markeder og også på andre områder end detailhandel.

Styrken i den lille virksomhed er typisk, at der er opbygget nogle menneskelige relationer omkring virksomheden og produktet, og de vejer ofte meget tungere – og skaber mere værdi – end selv de største stordriftsfordele.

Men nye generationer vil gøre det meste på nye måder, og selv små virksomheder på B2B-området kommer til at kombinere digitale og fysiske processer. Forskelligt fra branche til branche og forskelligt fra sted til sted i værdikæden.

Derfor skal ledere i SMV-virksomheder sikre sig selv plads til at regne den ud og være med til at forme fremtiden.

Hvis man ser på byggebranchen, er der måske femten gennemdigitaliserede store virksomheder, som driver innovationen fremad, men der er samtidig en underskov af tusindvis af mindre virksomheder, der risikerer at komme i klemme.

Udfordringerne handler om tid og ressourcer til at skabe noget nyt, mangel på velegnede løsninger, mangel på it-kompetencer og ledelsesmæssig usikkerhed i forhold til digital forretningsudvikling.

For mig at se er det afgørende, at problemstillingen kalder på et lederskab fra nogle ledere, som er langt mere vant til at arbejde operationelt og praktisk.

Også it og digitalisering er nok snarere defineret som en driftsopgave og et nødvendigt onde. Den bøtte skal vendes, hvis SMV’erne skal omsætte deres nuværende styrke til at slå igennem på en digital måde.

Mit forslag er for det første, at man skaffer sig noget luft i ”tidsbudgettet” ved at outsource mest muligt til cloud-leverandører.

Vi er en i tid, hvor it virkeligt kan ”strømme” ud af væggen på samme måde som vand og elektricitet. Virksomheden skal spare egne bekymringer omkring software på servere og nye økonomisystemer og overlade al det til eksterne partnere.

Det kræver, at man accepterer at køre ”ren standard”, men det gør nok ikke så meget hvis man til gengæld går seriøst i gang med at tænke sig ind i en digital fremtid.

Ledere skal - for det andet - gøre sig klar til at tage det digitale lederskab ved at bruge noget tid på det.

Det skal være med et skarpt fokus på at forstå virksomheden nuværende styrke og så bygge videre på det.

Hvad kan man hente i brancheforeningen? Hvem kan man arbejde sammen med? Findes der kolleger i samme værdikæde, som man kan lave et digitalt partnerskab med? Findes der andre brancher, hvor andre SMV’er har samme udfordringer som en selv?

Lederskabet starter med, at man vover sig ud af busken og begynder at takle om det.

De afgørende teknologier kan være sensorer i produktionsprocessen eller slutproduktet. Det kan også være 3D-print eller det kan være intelligent udnyttelse af data til analyse og kundeservice.

Det afgørende for SMV’erne er, at de skal være med til at se og forme denne udvikling, og det er en problemstilling, som i den grad egner sig til at løfte ud af virksomhedens rammer og begynde den innovative rejse sammen med andre.

SMV’er behøver digitalt lederskab.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.