Når bilen eller termostaten skal tale med mobilen, for på forhånd at sikre den perfekte temperatur i BMW’en eller sommerhuset, kræver det en bunke elektronik at holde de smarte ting kørende.
De intelligente løsninger breder sig i dag med sådan et hast, at det volder problemer igennem hele forsyningskæden – og de danske virksomheder går ikke fri.
Elektroniske komponenter som i 2016 kunne bestilles og leveres på mellem 10 og 14 uger er nu mellem 28 og 40 uger om at nå frem, skriver Finans.dk.
Hos den Skive-baserede producent af styrings- og instrumenteringsløsninger, DEIF, er komponent-tørken til at tage og føle på. Til Finans.dk fortæller Senior VP Chanette Nyrup Oksborg om drastiske ændringer til de sædvanligt fem uger lange produktionsplaner:
”I dag kigger vi en eller maksimalt to uger frem. Vi arbejder ekstremt kortsigtet, for vi ved simpelthen ikke, hvad det er for nogle komponenter, vi ikke kan få i morgen,” siger hun og fortsætter:
”Vi lægger ordrer ud, som vi plejer, med den horisont, vi plejer, giver kunderne forecasts som vi plejer, og alt ruller. Dagen før komponenterne skal leveres, får vi så at vide, at det kan de ikke blive. Eller vi har måske bestilt 10.000 komponenter, og vi kan kun få 1.000. Vi begynder at mærke forsinkelser, og så udvikler det sig til, at vi slet ikke kan få varer.”
Bilindustrien udpeges som en af de helt store aftagere af de essentielle komponenter. Med en stadig støre brug af elektroniske komponenter i moderne biler, presses markedet.
Se også: Tesla når vigtig milepæl på falderebet: ”Nu er selskabet en rigtig bilproducent”