Godmorgen fra Computerworld og velkommen til tirsdagens hurige it-nyhedsoverblik.
Alle medarbejdere kan lære at bidrage til markedsføringen på Facebook
Facebook og andre sociale medier er et magtfuldt værktøj til lokal markedsføring og dialog med kunderne.
Det er baggrunden for, at den danske iværksætter Post Office Social ifølge Børsen har en vis succes med at hjælpe store virksomheder med at aktivere deres ansatte i eksempelvis butikker, bilforhandlere og fitnesscentre.
Matas-kædens medarbejdere har fået undervisning i, hvordan det skal gøres, og det samme gælder ansatte hos Bilka, Fittnes.dk og Toyota.
Ifølge en af stifterne, Andreas Füchsel, er det en klar tendens i reklameverden at der bliver brugt færre penge på kendte stjerner i tv-reklamer, og at flere almindelige mennesker - såkaldte mikroinfluenter - anbefaler produkter.
Saxo.com: Etik og moral er vigtige våben i kampen mod Amazon
For danske kunder betyder det noget, at en virksomhed har et større formål end blot at tjene mest muligt. Og så er danske forbrugere også godt klar over, at de store giganter dels både presser danske arbejdspladser og samfundets skattegrundlag.
På den baggrund frygter chefen for den danske e-boghandel Saxo.com ikke, at verdens største e-boghandel ser ud til at være på vej ind på det danske marked.
"Jeg tror, at danskerne er der, hvor det ikke bare handler om at levere varer hurtigt og billigt. Det handler også om, at der er et overordnet formål med virksomheden," siger Jørgen Balle Olesen til Børsen.
Saxos større formål handler om at demokratisere litteratur ved at kæmpe for frie bogpriser i Danmark og via et samarbejde med Unicef at sende bøger til børn.
Forbrugerekspert ved marketingfirmaet LHBS Eva Steensig siger til Børsen, at hun ikke betragter etik og værdier som de vigtigste konkurrenceparameter. Kampen skal derimod vindes på kundeoplevelser.
Britisk frontalangreb på Facebook og Twitter
Britiske politikere vil tvinge Facebook og Twitter til at sætte ind mod falske profiler og misinformation, som sætter demokratiet under pres, skriver Børsen.
De sociale medier skal have direkte ansvar for, hvad brugerne publicerer, og dermed også for falsk indhold, foreslår en en komité i det britiske underhus, der har efterforsket vælgermanipulation. Regeringen ventes at komme med et forslag på linje med anbefalingerne til efteråret.
Der er ifølge Børsen tre konkrete forslag.
Dels skal selskaberne gøres juridisk ansvarlige for falsk indhold, fordi selskaberne algoritmer afgør, hvilket indhold der fremhæves.
Dels skal selskaberne betale en afgift, som skal bruges til at finansiere digital uddannelse.
Dels skal selskaberne have hold i, hvor mange falske profiler der er på deres platforme, og myndighederne skal kunne kontrollere brugertal, så annoncørerne ikke bliver snydt.