Hvis du tjekker vejrudsigten på dmi.dk eller skal købe en ny bog til sommerferien på Gyldendal.dk, så er der grund til at være ekstra forsigtig.
De to sider bruger nemlig, sammen med en lang række andre danske hjemmesider, ikke et sikkert HTTPS-certifikat, men kun HTTP. Det manglende 'S' betyder, at hjemmesiderne ikke nødvendigvis krypterer de informationer, du indtaster på siden.
“Det vil sige, at hvis der sidder en person i samme netværk eller har adgang til trafikken på din enhed, så kan personen se præcis hvilke oplysninger, du søger efter, og som du taster ind,” siger Peter Kruse, partner og sikkerhedsekspert hos CSIS.
Læs også: Kunstig intelligens afslører: Facebook, Amazon, Google og andre it-giganter overholder næppe GDPR
Han understreger dog, at flere af siderne alligevel gennemtvinger en kryptering, når du eksempelvis skal indtaste din adresse for at få leveret sommerlæsningen hjem til din privatadresse.
“Jeg har set flere steder, at der er en formular på usikre sider, der gennemtvinger en kryptering. Men alt andet end lige, så er det ikke en særlig smart løsning ikke at vise brugerne, at deres data er krypteret,” forklarer Peter Kruse.
Betyder det, at hvis jeg som bruger indtaster mine oplysninger på en usikker side, så aner jeg ikke, om mine data er krypteret eller ej?
“Medmindre du kan læse kode, så kan du ikke vide det. Det er derfor, jeg mener, at det virkelig er dårlig praksis ikke at have en HTTPS-side, så man som bruger er sikker på, at de informationer, man nu taster ind, også er krypteret.”
Flere browsere vil straffe usikre sider
Men de manglende HTTPS-certificater bliver et meget stort problem for virksomhederne om ganske få dage, vurderer Peter Kruse.
Både Firefox og Chrome lancerer nemlig inden for de kommende dage nye opdateringer, der vil advare brugerne, når de klikker ind på en usikker HTTP-side.
Læs også: Ny angrebsbølge kan være vej: Hackerne har fundet ny fidus baseret på GDPR
“Det betyder, at folk der går ind på de her sider, vil blive mødt af en advarsel. Det vil give et ramaskrig om få dage og give et massivt run på supportafdelingerne, fordi folk vil ringe ind og spørge, hvad det er, der foregår,” siger Peter Kruse.
Men også Googles søgemaskine vil begynde at straffe usikre hjemmesider, når de nye opdateringer er rullet ud.
“Hvis man ikke får implementeret HTTPS-standarden, vil det gøre brugerne usikre, og de vil forlade ens webshop eller website hurtigt. Det sender et stærkt signal til Google om, at det indhold, de søgte, ikke var tilgængeligt. Det vil resultere i fald i placeringer på søgemaskinen, da Google dermed ikke leverer det resultat, brugerne forventer,” siger Lasse Loftin Rasmussen, CEO og partner hos det digitale marketingbureau QuantAds i en pressemeddelelse.
Det vil ifølge Lasse Loftin Rasmussen, særligt være de kommercielle hjemmesider, der skal sælge et produkt, der vil blive ramt af den nye opdatering.
Læs også: Mozilla giver dig mulighed for at se, om du er blevet hacket med nyt Firefox-værktøj
“Det vil i den grad ramme brugerne i købsfasen, hvor sikkerhed og tryghed er afgørende for, om man som kunde ender med at gennemføre sit køb. Det vil altså kunne ramme omsætningen direkte,” lyder det.
Opfordrer alle til at bruge HTTPS
Opfordringen fra alle sider er derfor også klar:
Se at få et HTTPS-certifikat på alle hjemmesider hurtigst muligt!
“Jeg synes, det er et problem, at man ikke som udgangspunkt bruger HTTPS. Fordi GDPR er trådt i kraft for længe siden, så er det også ubehageligt, at det ikke er transparent, om siden er krypteret eller ej,” siger Peter Kruse.
Særligt at så mange af Danmarks mest besøgte hjemmesider er på listen, undrer Peter Kruse.
“Jeg synes, at de her store virksomheder må komme lidt ud af starthullerne, særligt fordi, jeg kan se, at mange af siderne har HTTPS, men brugerne har ikke en chance for at vide det.”
Her kan du se den fulde liste fra Amazon over de 50 mest besøgte danske hjemmesider, der ikke bruger HTTPS.