Delebilsordninger, hvor hovedsageligt byboer kan bruge bilen som en service fremfor en fast udgift, vinder frem.
Alene denne uge er tre førende bilproducenter, Volvo, Volkswagen og Renault, ude med deres respektive planer for, hvordan selskabets biler i fremtiden ikke bliver noget man ejer, men rettere noget man lejer.
Det skriver The Next Web.
Hos Volvo vil tjenesten hedde kort og godt ’M’, baseret på erfaringer fra partneren Sunfleet, og vil fungere i både Sverige og USA, når den debuterer i 2019. VW vil også introducere et et-stavelsesbrand, ’We’, som ligeledes vil debutere i 2019 i hjemlandet Tyskland, men med ekspansionsplaner for øvrige europæiske, asiatiske og nordamerikanske markeder i 2020.
Franske Renaults bliver først med deres program, som indledes allerede i september 2018 i Paris og omegn.
Læs også: Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af
En trend i bilindustrien
Med planerne slutter Renault, VW og Volvo sig til den hastigt voksende skare af etablerede bilproducenter, som vil forsøge sig med delebilstjenester.
Både Ford, General Motors og Mercedes byder hver især på deres egne delebilsbaserede tjenester.
Fælles for de hastigt voksende mængde af tjenester er, at der tages et eller flere nye teknologier i brug, såsom el-drevne køretøjer, fælleskørsel via app og digitale bilnøgler som kan lejes over smartphonen.
Se også: Først vandt Uber appelsag i London: Nu vil tjenesten tilbage til Danmark