En række store virksomheder har haft adgang til at høste data om Facebook-brugerne til kommercielt brug.
Det fremgår af et dokument på ikke mindre end 747 sider, som Facebook har afleveret til den amerikanske kongres i kølvandet på overvågningsskandalen med britiske Cambridge Analytica i en central rolle.
Facebook oplyser, at de 61 virksomheder tæller Nike, UPS, datingappen Hinge, Oracle, Nissan, Panasonic, Snap, Spotify og danske Endomondo.
I Facebook-rapporten - som du finder her - kan du se hele listen over de 61 virksomheder på side 95.
Facebook indførte skrappere retningslinier for datahøst i foråret 2014, hvor selskabet gav de virksomheder, der høstede data, et år til rette ind.
De 61 virksomheder blev imidlertid undtaget i yderligere seks måneder.
Det betød, at de kunne høste data fra offentlige profiler om eksempelvis navn, køn, alder, bopæl og forskellige præferencer.
Ifølge avisen The Guardian oplyser Facebook også, at 52 øvrige hardware- og software-virksomheder har fået ‘særlige rettigheder’ til at integrere ‘Facebook og Facebook-features’ i deres devices og tjenester.
Dette inkluderer ifølge avisen adgang til visse data.
Blandt disse 52 virksomheder er Apple, Amazon og Huawei, hedder det.
Facebook selv kalder aftalerne for ‘partnerskaber’, der har haft til formål at sikre, at Facebook kunne indbygges i partnernes produkter.
Facebook er nu i gang med at gennemgå disse aftaler.
I en blogpost med titlen ‘A platform update skriver selskabet, at det retter et ‘skrapt blik på den information, som apps kan udnytte, når de forbindes til Facebook.’
Læs også:
Her er et udpluk af de mange metoder Facebook bruger til at høste dine data
Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres