Elon Musk og hans ikoniske Tesla-biler fik mange både i og udenfor bilbranchen til at måbe, da selskabet sidst i 2016 introducerede den ’billige’ Model 3 elbil.
Med en lokkende debutpris fra 35.000 dollars, skulle selskabet gøre elbilen mainstream.
Selskabet har dog døjet med at indfri forventningerne, når det gjaldt masseproduktionen, med forudbestillinger der har flagret i snart to år, skriver Bloomberg.
Dette skred i produktionsplanen har fået selskabet til at udskyde leverancerne i flere omgange. I den oprindelige produktionsplan skulle Tesla have ramt det nuværende produktionsniveau inden udgangen af 2017.
Men nu kan Tesla runde en længe ventet milepæl på 5.000 fremstillede enheder om ugen inden udgangen af juni måned.
Se også: Nyt Tesla-crash kulegraves af de amerikanske myndigheder
’En rigtig bilproducent’
Den rundede milepæl fik i søndags Elon Musk til at sende en jubel-mail ud til de ansatte:
”Vi klarede den”, skriver han og fortæller om de utraditionelle metoder som selskabet har benyttet sig af for at nå målsætningen:
”Vi har igennem kreativitet, vilje og opfindsomhed kreeret løsninger, som hidtil har virket umulige. Produktionstelte. Fragtet hele produktionsanlæg tværs over kloden med fly. Det fungerede.”
I mailen noterer han, at med milepælen kan Tesla nu kalde sig for ’en rigtig bilproducent’.
Fremover regner Elon Musk med, at produktionen vil kunne øges til 6.000 styk Model 3 om ugen en gang i næste måned. Sammenholdes det med selskabets to øvrige modeller, Model S og Model X, vil selskabet få en ’7.000 bils uge’ skriver han.
Ovenpå nyheden, har Wall Street kvitteret for den opfyldte målsætning ved at få Tesla-aktien til at stige med 4,6 procent.
Den administrerende direktør for Ford Motors i Europa samt EMEA, Steven Armstrong, kommenterede nyheden med et tweet, hvor han sarkastisk pointerer, at Tesla fortsat har lang vej, før det kan måle sig med den etablerede bil-industri, når det gælder styksalg.
”7000 biler, cirka fire timer. ❤️Ford Team❤️.” skriver Ford-chefen.
Læs også: Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af