Kapitalfonden Polaris overtager 70 procent af it-firmaet ProData Consult, som i de senere år er vokset kraftigt.
Det meddeler ProData Consult i en pressemeddelelse.
"Vi har haft en god og grundig dialog med Polaris og ser meget frem til at trække på deres indgående erfaring fra lignende vækstvirksomheder, så vi i fællesskab kan professionalisere," siger selskabets direktør, Søren Rode.
Selskabet vurderer, at markedet for it-services i de lande, hvor det har aktiviteter, i dag er på 100 milliarder kroner, og at det vokser med mellem tre og fem procent om året.
"ProData Consult er stærkt positioneret til at drage fordel af den stadig større udbredelse af ’gig economy’, hvor flere dygtige konsulenter foretrækker at arbejde freelance eller fra egne små selvstændige virksomheder," lyder det fra selskabet.
"Partnerskabet mellem ProData Consult og Polaris skal skabe det bedste grundlag for at udnytte mulighederne i det nordeuropæiske marked og Polen med henblik på at sikre kontrolleret og lønsom vækst i de kommende år," hedder det.
Parterne vil ikke oplyse prisen, men Børsen vurderer, at selskabet med købet af de 70 procent værdisættes til mellem 500 millioner og 600 millioner kroner.
Ifølge avisen har Polaris Equity og ProData Consult ‘flirtet’ med hinanden i fire år.
Selskabets direktør Søren Rode, der selv har ejet 30 procent af selskabet, siger til avisen, at salget af selskabet føles ‘ambivalent’
“På den ene side er jeg glad og lettet, fordi det er faldet på plads. På den anden side er der nu nogle andre, som officielt har overtaget faderskabet over babyen,” siger han.
ProData Consult, der har omkring 150 medarbejdere, står bag en platform, der matcher polske freelance-baserede it-folk med danske selskaber. ProData Consult kalder selv løsningen for 'nearshoring-as-a-service.'
Selskabets omsætning er vokset kraftigt i de senere i år. I fjor omsatte selskabet for 910 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på 31,3 procent i forhold til 2016 og næsten en fordobling i forhold til 2015, viser selskabets regnskab.
Til gengæld droppede bundlinien i 2017 med 26,6 procent til et resultat på 21,5 millioner kroner.
Ifølge selskabet skyldes den faldende indtjening, at alle havde travlt med at 'følge med toplinievæksten og kundeefterspørgslen' og derfor 'ikke har haft hverken tid eller overskud til at prioritere kostbasen og bundlinien,' som selskabet meddelte i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.