Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne onsdag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.
Danske digitale bureauer bliver opkøbt på livet løst
Den klassiske reklamebranche stagnerer, men de digitale reklamebureauer - der udvikler apps, web-platforme og digitale kampagner - buldrer afsted, og det har fået konsulenthuse og store firmaer som KMD, Deloitte og Egmont til at ‘kaste sig over’ de ‘danske succesbureauer,” skriver Finans.
Ifølge avisen er omsætningen i de digitale bureauer som Valtech, Magnetix og Vertic vokset med 10-20 procent i 2017.
“Næsten alle ledende digitale bureauer i Danmark er blevet opkøbt de seneste to-tre år. Enten af internationale bureauer eller af store konsulenthuse eller medievirksomheder. Alle vil have en bid af det nordiske vækstmarked, og derfor er skala blevet altafgørende for at fastholde eller udbygge sin kundegruppe af store virksomheder,” siger direktør i Magnetix, Martin Bochineck, til avisen.
Magnetix blev i 2016 solgt til det internationale bureau Dentsu Aegis.
Amazon Echo rykker ind på Marriot-hoteller
Den amerikanske hotel-kæde Marriot Hotels har indgået aftale med Amazon om levering af home-devicen Amazon Echo, som nu skal placeres på hotel-værelser på en række i første omgang udvalgte hoteller.
Det er planen, at hotellets gæster skal kunne bestille room service, rengøring og lignende ved at tale ud i luften til den lille home-device og altså dermed kunne slippe for at skulle ringe til receptionen.
Marriot har i den seneste tid testet både Apples HomePod med Siri og Amazons Alexa.
Personfølsomme data på hundredevis af ansatte i danske fænglser lækket
590 medarbejdere i danske fængsler har fået lækket personsfølsomme data på internettet, skriver Politiken.
Data som cpr-numre, navne, funktioner og andet lå frit tilgængeligt på nettet i 20 dage hen over nytår på en testside, som it-selskabet Miracle stod bag.
“Det er fuldkommen absurd, at en så sikkerhedsfikseret institution som vores ikke har styr på, at følsomme data kan slippe ud via en it-leverandør. Det er menneskeligt at fejle, men det her kan have så uoverskuelige konsekvenser for den enkelte, at det bare ikke må ske”, siger Kim Østerbye, formand i Fængselsforbundet, til avisen.
Store sårbarheder opdaget i kendte kameraer
Sikkerhedsselskabet VDOO har opdaget en række alvorlige sårbarheder i en række overvågningskameraer fra den store producent Axis Communications (som kalder dem for ‘sikkerhedskameraer’)
“Sårbarhederne gør det muligt for uvedkommende, som har fået adgang til kameraets IP-adresse, at overtage kontrollen med kameraet via LAN eller internet,” lyder det fra it-sikkerhedsselskabet i denne blogpost.
Axis Communications har allerede opdateret firmware i 400 kamera-modeller.
J.H. Schultz Information tredobler resultatet
It-selskabet J. H. Schultz Information, der har tidligere KMD-topchef Lars Monrad-Gylling som bestyrelsesformand, tredoblede i 2017 resultatet før skat i forhold til 2016, hvor resultatet landede på halvanden millioner kroner. I 2017 landede det på 4,7 millioner kroner.
Ifølge selskabet er det stærkt forbedrede resultatet af en ny ledelse og strategi, der blev igangsat i 2016.
Denne strategi har ifølge selskabet ‘fokus på at tage større ansvar og samtidg fordoble virksomhedens omsætning inden 2020.’
Selskabet, der har godt 100 medarbejdere, forventer samlet vækst på mellem 10 og 20 procent i 2018.
Jyske Bank klar med Munnypot
Jyske Bank er klar med investeringsrobotten Jyske Munnypot, som skal tage kampen op med blandt andet Danske Banks June, Nordeas Nora og BanksInvests Darwin.
I modsætning til de andre robotter bliver der tilknyttet Jyske Bank-ansatte i den anden ende af Jyske Bank-robotten, som også bliver lidt dyrere.
“Minimumsbeløbet er 2000 kr., og så må kunderne selv afgøre opsparingen og definere deres risikoprofil, om den skal være høj eller lav. Når man har en millione kroner, kommer man ret tæt på loft,” lyder det fra forretningsdirektør i banken, Hanne Birgitte Møller, i Børsen.
Facebook klar med nyt video-værktøj til annoncøre
Facebook er klar med et såkaldt matchmaking-system til video-annoncer.
Systemet, der hedder Brand Collabs Manager, har til formål at matche annoncører og indholds-leverandører, som producerer video til Facebook.
Algoritmen kan således se, hvis der er et match mellem en annoncør og en video-producent i forhold til eksempelvis product placement eller andre metoder.
Facebook åbner samtidig for muligheden for at indlægge reklame-pauser i længere videoer.