Der er noget tid til, at vi ser dem, men der er et kæmpe behov for dem.
Det er budskabet fra Mercedes, som på Folkemødet i Allinge fremviste deres bud på fremtidens udbringnings- og varevogn kaldet Vision Van. Komplet med joystick som erstatning for rattet og droner på taget.
Varevognen, som er fuldt elektrisk og kan køre ca. 280 kilometer på en opladning, er en sølvskinnende strømlinet kæmpegadget, der skal være med til at nedbringe støjen og forureningen i byerne.
For i takt med at stadig flere af os bor i byerne og bestiller flere og flere pakker online vokser trafikken – og ikke mindst mængden af udbringningsbiler.
Det har fået flere bilfirmaer til at komme med bud på løsninger, herunder muligheden for at få leveret pakker direkte i dit bagagerum mens du er på arbejde. Noget som blandt andet Amazon også kigger på.
Kun to prototyper i verden
Med Vision Van varevognen, som der kun findes to prototyper af, går Mercedes skridtet længere.
Der er, ifølge en Mercedes-repræsentant, stadig en chauffør, som kommer til at køre bilen, samt levere omkring 80 procent af pakkerne. Men med i bilen har chaufføren to større droner, som kan bære pakker på op til to kilo til andre adresser og som lanceres fra bilens tag.
Mens dronerne er ude og chaufføren er optaget af leverancer, kan forbipasserende på forsiden af bilen følge med i en række små animationer på bilens front, som viser hvornår chaufføren eller dronerne er tilbage.
Hvis du håber snart at se varevognen på gaden, bliver du desværre skuffet. Ifølge Mercedes er teknologien så småt ved at være der, men lovgivningen er stadig ret uklar. Ikke mindst sidespejlene, der er erstattet af kameraer og et rat som er transformeret til et joystick, står i vejen for en eventuel godkendelse.
Læs også Computerworlds interview med Ola Källenius, direktør for Group Research and Mercedes-Benz Cars Development: Selvkørende biler er blot et par år væk. Og de vil ændre din bil fundamentalt. Men de begynder ikke lige, hvor du venter det.