Den øgede digitalisering har også ramt flybranchen, men det kan få store konsekvenser for sikkerheden ombord på fly verden over.
Sådan lyder konkusionen i en ny rapport, der er udarbejdet af konsulentfirmaet PA Consulting Group.
Det er særligt krav fra passagerne til en større digitalisering af flyrejsen, der er en af årsagerne til, at analysefirmaet nu advarer imod sikkerheden.
“Vi lever i en tid, hvor kunderne bliver mere og mere krævende og utålmodige, når det handler om tilslutningsmuligheder til wi-fi – og det sætter pres på de europæiske lufthavne om at integrere og forny deres internet-konstellationer på en måde, de ikke ville have turdet tidligere af sikkerhedsårsager,” siger Frank Madsen, ekspert i transport og logistik hos PA.
Rapporten understreger samtidig, at når kunderne på den måde er med til at skabe “milliarder af datapunkter” så bliver systemerne omkring flytrafikken også mere usikker.
Besparelser koster på sikkerheden
Ifølge det Europæiske Lufthavnsagentur var der i 2016 mere end 1.000 cyberangreb på lufthavnssystemerne.
Derfor er det vigtigt, at man i lufthavnene og blandt flyselskaberne prioriterer it-sikkerhed langt højere, mener Frank Madsen.
“Cybersikkerhed er naturligvis prioriteret – men ikke på samme niveau som den fysiske sikkerhed er. Og det er vi nødt til at tage endnu mere alvorligt,” siger han.
Men det er ikke kun krav fra passagerer, der er med til at trække sikkerheden ned i flytrafikken.
Læs også: Danmark halter efter Norge og Sverige på it-sikkerhed: Men markedet vil blive fordoblet på fire år
Også digitalisering af sikkerhedsprocedyrer er med til at skabe større muligheder for terroristerne.
Rapporten fremhæver selv risikoen ved at erstatte mennesker med digitale systemer. Det kan for eksempel være ved at skifte den manuelle godkendelse, som piloten i dag får før afgang, med en digital instruktion.
“En pilot kan identificere en mistænkelig talekommando, men måske ikke en elektronisk besked fra en ondsindet kilde. Det vil yderligere øge mulighederne for cyber-terrorisme-aktiviteter gennem udstedelse af falske clearing meddelelser,” siger Frank Madsen.
Rapporten påpeger også den øget digitalisering i verdens lufthavne, som et oplagt mål for hackere og terrorister i fremtiden.
I takt med at flere dele af lufthavnen får flere digitale processer, bliver risikoen for at blive ramt af et angreb også større.
“Udviklingen med elektroniske boarding gates og datadrevne pas- og immigrationskontroller har øget såvel hastighed og pålidelighed omkring det, de er sat i verden for. Men al den dataficering er stadig ikke helt ”moden” og kan udsætte lufthavne for nye risici og ukendte trusler,” fremgår det af rapporten.