Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne fredag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.
Matas får ny digital strategi-direktør
Matas har ansat Camilla Frank i en nyoprettet stilling, hvor hun får til opgave at implementere selskabets nye digitale strategi ‘særligt inden for sociale medier og digitale partnerskaber’, skriver selskabet i denne meddelelse.
“Hos Matas bliver Camilla Frank hovedansvarlig for at udvikle Matas' sociale medie strategi, det digitale samarbejde med leverandører samt udvikle inspirationsindhold til Matas' digitale platforme,” lyder det fra selsakbet.
Camilla Frank kommer fra modebranchen, hvor hun har været direktør for Copenhagen Fashion Week.
Mogens Elsberg bliver bestyrelsesformand i danske eMailPlatform
Den tidligere topchef for de danske successer Bluegarden og economic, Mogens Elsberg, træder ind i ejerkredsen og bliver ny bestyrelsesformand for den lille startup eMailPlatform.
Selskabet blev etableret i 2012 i Vejen og beskæftiger i dag omkring 50 medarbejdere i Danmark og Makedonien.
“Vi har fået enormt mange henvendelser om medejerskab, men ingen af disse var det rigtige match, når vi konsulterede mavefornemmelsen”, siger CEO og medstifter Kim Østergaard.
Det var til gengæld Mogens Elsberg, der nu vil arbejde på at ‘sikre en succesfuld internationalisering’ af den danske marketing-platform.
Fynsk robotfirma går på børsen
Det fynske robotfirma Odico er på vej på minibørsen First North, hvor selskabet åbner for tegning af nye aktier i næste uge, lyder det i denne meddelelse.
Odico er en del af den fynske robotklynge og står bag en robot til byggebranchen, som kan bygge via 3D-tegninger.
Selskabet selv kalder det for en ‘komplet robotløsning til fuldautomatisk fremstilling af avancerede støbeforme direkte fra tegning.”
Selskabet forventer at hente mellem 25 millioner og 30 millioner kroner på noteringen, som skal anvendes til yderligere ekspansion.
Tommy Ahlers vil have nyt ‘teknologikum’
Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) vil have teknologi til at fylde langt mere på uddannelserne, skriver Børsen.
Han kalder det selv et ‘teknologikum’, som skal supplere et eventuelt filosofikumfag på de videregående uddannelser.
"Jeg kommer selv fra den teknologiske verden, og da jeg startede min første virksomhed i december 2004, var teknologi ved at bevæge sig fra at være et hjørne af samfundet til at accelerere ind i alt det, vi laver. Det skal reflektere sig på tværs af vores uddannelser,” siger han til avisen.
Gett på jagt efter to milliarder kroner
Den israelske Uber-konkurrent Gett er godt i gang med at forsøge at rejse ikke mindre end 350 millioner dollar - godt 2,2 milliarder kroner - i et offensivt forsøg på at skaffe kapital.
Selskabet har i alt indtil videre rejst 640 millioner dollar i kapital - herunder en engangsinvestering på 300 millioner fra VW - og er vurderet til en markedsværdi på omkring to milliarder dollar.
Gett købte i fjor den amerikanske konkurrent Juno og satser stort på at kunne tage marked fra blandt andre Uber.
Syddansk Innovation skyder tre millioner kroner ind i kaffeapp
Syddansk Innovation skyder tre millioner kroner ind i BeanClub, der er en såkaldt ‘digital loyalitetsløsning’ til kaffebarer og cafeer.
Ideen med løsningen er, at cafe-kaffekøbere via deres smartphone kan bestille og købe kaffe på cafeer og samtidig høste loyalitets-rabatter.
“Ved blandt andet at integrere selve betalingen i bestillingen får kunderne en smidig brugeroplevelse, der i langt højere grad fordrer loyalitet. Mindst ligeså afgørende for vores investering i BeanClub er at arbejdet med at skabe loyale kunder er gået fra at være ’gefühl’ til gennemsigtig og målbar,” lyder det fra Syddansk Innovation.
Høj CSR-rangering til Atea
Atea meddeler, at selskabet er blevet placeret blandt den bedste ene procent til CSR på en ny rangliste over selskabers evne til at skabe høj bæredygtighed i forsyningskæderne.
Undersøgelsen stammer fra EcoVadis, der ifølge Atea vurderer og ranglister 30.000 leverandører i 150 indkøbskategorier - herunder CSR.
“Vi er stolte og beærede over at få den anerkendelse fra EcoVadis. Det viser, at de beslutninger, vi træffer, er med til at flytte både Atea og resten af verden i den rigtige retning. Vi arbejder løbende med at gennemgå og forbedre vores ledelsespraksis i hele virksomheden og på at indarbejde bæredygtighed i alt, hvad vi gør,” yder det fra Atea.