Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Jeg følger en sjov Twitter-konto kaldet Internet of Shit.
Kort fortalt er kontoen en liste af meningsløse IoT (”Internet of Things”)-produkter. I Twitter-kontoens bio står der: “Whatever, put a chip in it”.
Jeg nyder Twitter-kontoen og får et godt grin, når der bliver postet ting som saltbøsse med Bluetooth, en ”smart” æggebakke og en ”connected” (forbundet) toaster.
Du kan se nogle af eksemplerne her.
Selvom jeg griner af disse posts, understreger produkternes eksistens et behov for brugercentreret design i Internet of Things og smart home-produktudvikling.
Teknologiske muligheder er ofte drivkraften bag innovation, men vi har brug for at have brugercentreret design i fokus, når vi går i gang med at udvikle connectede produkter.
Digitale muligheder åbner døren for mange nye ideer, men vi kan til tider fortabe os i de spændende muligheder, og bare fordi vi kan putte en chip i det, betyder det ikke, at vi bør gøre det.
Ny teknologi er spændende, men vi bør rette fokus mod menneskelig værdi, og hvordan produkter og løsninger passer ind i folks hverdagsliv.
I værste fald kan de connectede produkter, som mangler et brugercentreret fokus, ende med at gøre skade.
Der findes eksempler, hvor huse har udspioneret beboerne og et fodringssystem, der fejlede i at fodre katten eller hunden, der var alene hjemme.
Så hvorfor brugercentreret design?
I brugercentreret design (også kaldet human-centered design eller user-centered design) involveres brugeren gennem forskellige inkluderende metoder og aktiviteter i hver eneste del af designprocessen fra behovsundersøgelser over prototypedesign til evaluering.
Grunden til, at vi har brug for brugercentreret design, er, at metoderne og tankegangen fra brugercentreret design styrker fokus på at skabe produkter, der skaber værdi for mennesker i real life-situationer.
Processen begynder med de mennesker, du designer for og ender med løsninger, der er skræddersyet til at møde deres behov.
Et godt smart home-produkt bør skabe real life-værdi og fordele for mennesker.
Det er ekstra vigtigt for produkter, der har et højt kompleksitetsniveau, som eksempelvis IoT-produkter.
Vi ved, hvordan man bruger en toaster, en støvsuger, en vaskemaskine og så videre. Men når du tilføjer chips, Bluetooth og nye digitale funktioner til disse produkter, skal vi være opmærksomme på, at det øger kompleksiteten.
Øget kompleksitet gør det sværere for brugeren, og tilføjelsen af nye funktioner til eksisterende produkter bør derfor gennemtænkes.
Design handler om at gennemtænke ting og at skabe en god plan. Med udgangspunkt i den brugercentrerede tilgang bør vi spørge os selv: ”Giver det her mening, og skaber det værdi for brugeren?”
At arbejde med brugercentreret design kræver den rette tankegang såvel som de rette redskaber og metoder. Her er nogle brugbare links, hvis du ønsker at dykke dybere ned i dette emne:
Useful methods, guides and tools for doing human-centred design
10 essentials for user involvement
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.