Danske virksomheder har opgraderet medarbejderstaben, allieret sig med eksterne konsulenter og gennemgået organisationerne på kryds og tværs for at blive klar til fredag 25. maj.
Formålet er at undgå at de store bøder, som virksomhederne risikerer, hvis de ikke kan overholde den nye GDPR-lov.
Se også: Syndflod af GDPR-krav kan ramme danske virksomheder: Risikerer store bøder eller lukning
Mange af de ressourcer kan dog være spildte - i hvert fald hvis man spørger Computerworlds læsere.
I en læserundersøgelse med deltagelse af omkring 120 læsere, viser det sig, at omkring 30 procent vurderer, at deres virksomheder mangler 50 procent eller mere for at blive klar til at overholde GDPR-forordningen.
Læs også: Danske virksomheder har købt GDPR-konsulenter i stor stil for at blive klar til fredag
Problemer på hjemmesider
Udover at en række eksperter har advaret imod, at de nye GDPR-regler kan give nye muligheder for forskellige cyberangreb, har flere også advaret imod at danske virksomheder kan risikere at drukne i henvendelser om indsingt i persondata fra enkeltpersoner.
Læs også: Computerworlds læsere har talt: Hver fjerde frygter flere angreb efter GDRP
Noget tyder på, at arbejdet med at blive klar til fredag stresser organisationerne.
Både Datatilsynet og siden det svenske Datainspektionen har haft store problemer med deres hjemmesider.
Datatilsynets hjemmeside var nede i fem dage.
Det kan du læse mere om her: Datatilsynets hjemmeside nede på femte dag: "Det er uprofessionelt, og det er vi virkeligt kede af. Nu prøver vi at få det fikset"
Torsdag havde den svenske pendant til Datatilsynet så lignende problemer.
Det kan du læse mere om her: Først var det Datatilsynet: Nu er også svenske Datainspektionen ramt af webside-koks kort tid før GDPR-start
30 procent har ikke system på plads
Og det viser sig da også, at en del af Computerworlds læsere er forberedte på de udfordringer, GDPR-forordningen kan give virksomhederne.
25 procent af læserne svarer, at de forventer, at deres virksomheder vil modtage mange forespørgsler fra kunderne efter 25. maj.
Næsten 70 procent af læserne svarer desuden, at deres virksomhed også har en konkret plan på plads til at håndtere det forventede øgede antal af forespørgsler og dermed fremskaffe de efterspurgte persondata hurtigst muligt.
Det betyder dog også at mere end 30 procent svarer, at de ikke har et system på plads til at fremskaffe persondata hurtigt, og her kan kunderne altså potentielt have udsigt til sagsbehandlingstider.