De kinesiske smartphone-producenter Huawei og Xiaomi stormer frem på et smartphone marked, der er i tilbagegang, men som stadig domineres af Samsung og Apple
Det fremgår af nye tal fra it-analysehuset IDC.
Ifølge IDC blev der i første kvartal af 2018 sendt 334,3 millioner nye smartphones ud på markedet, hvilket er et fald på 2,9 procent i forhold til samme kvartal året før.
Selvom markedet er i tilbagegang, så viser IDC’s tal dog, at de kinesiske producenter Huawei og Xiaomi æder markedsandele med deres telefoner, der er kendetegnet ved at tilbyde gode specifikationer til priser, der er lavere end konkurrenterne fra Apple og Samsung.
Xiaomi og Huawei i markant fremgang
Mest markant er fremgangen hos Xiaomi, der i årets første kvartal skød 28 millioner nye telefoner ud på markedet, hvilket er en fremgang på 87,8 procent i forhold til året før. Mens Huawei sendte 39,3 millioner mobiler på markedet, hvilket er en fremgang på 13,8 procent.
Samsung og Apple er dog stadig de største spillere på markedet.
Selvom Samsung oplevede en tilbagegang på 2,4 procent sammenlignet med samme kvartal året før, sidder den koreanske gigant stadig på 23,4 procent af smartphonemarkedet.
Apple gik frem med 2,8 procent og har nu en markedsandel på 15,6 procent.
Selv om Apples markedsandel er relativ lav, er den californiske virksomhed førende, når det kommer til indtjeningen.
Tal fra markedsanalyse virksomhed Counterpoint viste i sidste måned, at Apple i det seneste kvartal stod for 90 procent af profitten på hele smartphonemarkedet, mens Apples topmodel iPhone X alene stod for 35 procent af indtjeningen i hele smartphone-industrien.