Amazon har onsdag fremsat et formelt tilbud om at købe 60 procent af den indiske e-handelsplatform Flipkart. Det rapporterer den amerikanske tv-station CNBC-TV18.
Det sker efter Amazons konkurrent, den amerikanske supermarkedskæde Walmart, netop har overstået den såkaldte due dilligence i forbindelse med selskabets købstilbud på Flipkart.
Dermed er der nu erklæret åben krig mellem de to giganter om, hvem der skal være Flipkarts nye majoritetsejer og dermed vinde betydelige markedsandele på det indiske e-handelsmarked - et marked som ifølge Morgan Stanley vil opnå en værdi på 200 milliarder dollar i løbet af de næste ti år.
Forskellige tilbud
Hverken Walmart eller Amazon har ønsket at kommentere forhandlingerne over for internationale medier, men der spekuleres i, at de to købstilbud adskiller sig fra hinanden på en række punkter.
CNBC-TV18 melder, at Amazons tilbud sandsynligvis er i samme størrelsesorden, som Walmarts tilbud.
Til gengæld indeholder Amazons tilbud et såkaldt breakup fee på 2 milliarder dollar, svarende til mere end 12 milliarder kroner, ifølge den amerikanske tv-station.
Walmarts tilbud indeholder en forpligtelse om at give et tilbud på op til 80 procent af aktierne.
Læs også: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark
Investorer foretrækker Walmart
Det meldes, at Flipkarts investorer foretrækker tilbuddet fra Walmart, da Walmart har gjort det klart, at selskabet ønsker at beholde Flipkarts nuværende forretningstruktur, herunder også den administrerende direktør Kalyan Krishnamurthy.
Amazon skulle ikke have givet nogen indikationer i den retning.
På trods af Amazons købstilbud forventes repræsentanter fra Walmart snarest muligt at rejse til Indien for at færdiggøre handlen.