Gmails mere end en milliard brugere møder i disse dage en fuldstændig redesignet udgave af Googles webmail.
Men selvom det nye udseende tager meget af opmærksomheden, er det værd at lægge mærke til de nye muligheder på privacy- og sikkerhedsområdet, som Google ruller ud til sine brugere.
Den såkaldte “confidential mode” giver brugere mulighed for at sætte en udløbsdato på emails hvorefter de slettes hos modtageren, ligesom man helt kan trække dem tilbage.
Det gør Google ved at ikke at sende indholdet direkte til modtageren, der i stedet får et link til til indholdet. Derudover bliver det muligt at knytte to-faktor-godkendelse til den enkelte email, så modtageren bliver afkrævet en kode sendt pr sms, før vedkommende kan læse beskeden.
I den mere erhvervsrettede afdeling betyder det nye Gmail også, at brugere får mulighed for at blokere enkelte emails for videresendelse og sørge for, at beskeden ikke kan kopieres eller downloades.
Det forhindrer naturligvis ikke, at man bevidst kan trække information ud af en email og videregive den, men ifølge Google er formålet at eliminere de tilfælde, hvor det sker ved et uheld.
Det nye Gmail er tilgængeligt nu, og du kan aktivere det ved at åbne Gmail i din foretrukne browser. Herefter skal du klikke på indstillinger i øverste højre hjørne og vælge “prøv det nye Gmail”.
De nye privacy- og sikkerhedsindstillinger bliver dog først rullet ud løbende over de kommende uger.
Læs også: Få mere fra hånden med det nye Gmail: Her er de første billeder af Googles nye mail-satsning