En god del af de danske virksomheder er ved at være parate til at imødekomme de skrappere persondataregler, der træder i kraft om blot 38 dage.
Men mange er det ikke endnu. Faktisk helt op i mod hver fjerde virksomhed, vurderer Dansk Industri, ifølge Børsen.
Og det er ikke bare smarte start-ups og de store banker, der kæmper med de nye regler. En af de virksomheder, der endnu ikke føler sig sikker på de nye regler er malervirksomheden Aage Møller & Søn.
Læs mere her: Datatilsynet næsten klar til GDPR: Kører bøde-workshops for medarbejdere - men du behøver ikke frygte noget lige nu
"Det er fulstændig overdrevet, og jeg betragter det som en administrativ burde af værste skuffe. Det er bekymrende, at der vanker en stor bøde hvis man ikke lever op til kravene," siger malermester Per Vangekjær til Børsen.
I malerfirmaet kæmper man som mange andre med overblikket over GDPR-reglerne. Det drejer sig om alt fra retten til at blive glemt, udpegning af en dataansavarlig samt sikker omgang med persondataoplysninger såsom kundernes adresse og cpr-numre.
Læs mere her: Kæmpe-opgave: Sådan er Københavns Kommune med 45.000 ansatte og 1.000 it-systemer blevet klar til GDPR
Dansk Industri understreger overfor Børsen, at det er bekymrende, at der fortsat er 25 procent af medlemsvirksomhederne, der ikke er klar, men interesseorganisationen glæder sig samtidigt over, at en lignende undersøgelse i sidste kvartal vidste, at det dengang drejede sig om knap halvdelen af medlemsvirksomhederne.
Læs mere her: Datatilsynet beroliger 65 dage før GDPR: "Det er ikke fordi, vi nu vil ud og give bøder til højre og venstre"