Data siges at være den digitale verdens olie, og virksomheder som Facebook og Google har gennem de seneste år været i stand til at opbygge en guldrandet forretning på at sælge annoncer, der målrettes via brugerdata.
Men Cambridge Analytica-skandalen kan betyde, at folk i fremtiden bliver mindre villige til at videregive personlige data til Facebook.
En ny undersøgelse som techmediet Recode har foretaget viser i hvert fald, at Facebook suverænt er den virksomhed, som brugerne har mindst tillid til.
Hele 56 procent af de adspurgte amerikanerne svarer i undersøgelsen, at Facebook er den tech-virksomhed, som de har mindst tillid til at overdrage deres personlige data til.
På anderpladsen kommer Google, som fem procent har udpeget som den virksomhed som de mindst tillid til og på tredjepladsen kommer Uber.
Flere undersøgelser viser det samme
Andre undersøgelser har for nylig vist lignende resultater.
I slutningen af marts viste en undersøgelse foretaget i samarbejde mellem Reuters og meningsmålingsinstituttet Ipsos, at mindre end halvdelen af amerikanerne har tillid til at Facebook overholder gældende databeskyttelseslove.
På samme måde viste en undersøgelse foretaget af den største tyske avis Bild am Sonntag for nylig, at 60 procent af tyskerne frygter at Facebook og andre sociale medier har negativ indflydelse på demokratiet.
Skal genopbygge tillid
Facebook står derfor overfor en stor opgave, hvor tilliden til netværkets brugere skal genoprettes, og tirsdag aften måtte Facebooks stifter Mark Zuckerberg stå skoleret overfor den amerikanske kongres.
Høringen i den amerikanske kongres er en direkte følge af den aktuelle privacy-skandale, hvor det kontroversielle selskab Cambridge Analytica har fået adgang til Facebook-data om 87 millioner borgere.
Til kongreshøringen indledte Mark Zuckerberg derfor med at beklage skandalen og erkende sit ansvar.
"Det var en stor fejl, at vi ikke havde et fuldt overblik over vores ansvar. Og det var min fejl, og det beklager jeg. Jeg startede Facebook, jeg driver det, og jeg er ansvarlig for, hvad der sker," sagde Facebook-stifteren.