Der sælges CRM-software som aldrig før. Faktisk overhalede salget af CRM-software salget af database management systemer i slutningen af 2017, hvilket betyder, at CRM nu er den software-type, som der sælges mest af.
Sådan lyder det fra analysehuset Gartner, der samtidig vurderer, at salget af CRM-software vil blive det hurtigst voksende på software-området gennem hele 2018.
Ifølge Gartner blev der i 2017 solgt CRM-software for i alt 39,5 milliarder dollar.
“I 2018 vil salget af CRM-software fortsat være det større end alle andre software-områder, ligesom det vil være det hurtigst voksende software-marked med en forventet vækst på 16 procent,” lyder det fra Gartners Julian Poulter.
Kigger vi lidt dybere i segment-opdelingen, er der især vækst i tre CRM-områder, meddeler Gartner, nemlig ‘lead management,’ ‘voice of the customer’ og ‘field service management.’
Det er ikke mindst ny marketing-teknologi og nye avancerede former for it-systemer, der understøtter salg-processerne i virksomhederne, der ligger til grund for væksten.
Det har fået mange virksomheder, som ellers ikke har investeret særligt i CRM, til nu for alvor at sætte penge af til området.
“Organisationerne er meget opsatte på at undgå informationssiloer og på at få et 360 graders blik på den enkelte kunde,” lyder det fra Gartner.
Hertil kommer, at virksomheder og organisationer for tiden investerer i CRm for at komme på omgangshøjde med den kommende persondataforordning fra EU, da CRM-systemer typisk indeholder store mængder personlige data om kunder og lignende.
“Omkostningerne ved være GDPR-compliant forventes at øge budgetterne til it-sikkerhed, CRM og custumer experience over de kommende tre år,” lyder det fra Gartner.
“Dårlig CRM kan føre til overtrædelse af privacy-reglerne og GDRP-sanktioner,” lyder det fra Gartner.