ComputerViews: Når titusindvis af erhvervsfolk i næste uge samles til årets Mobile World Congress i Barcelona, er det på én gang business as usual og helt nye (ringe)toner, man er vidne til i den globale teleindustri.
Kast bare et blik på hovedtemaerne på dette års MWC. De lyder blandt andet:
Den fjerde industrielle revolution. Fremtidens service provider. Den digitale forbruger. Teknologi i samfundet. Kunstig intelligens. Innovation. Indhold og medier.
Det er spændende og relevante temaer - men der er ikke meget om 'nye mobil-gadgets'.
Der kommer selvfølgelig til at være mange nye lanceringer af smartphones og tablets, som man kan se nærmere på i messehallerne. Det er så den del, der er business as usual. For det er ikke de lanceringer, der tegner fremtidens teleindustri.
Hovedtemaerne peger derimod i højere grad frem i tiden og er alle gode bud på, hvad teleindustrien og det stigende antal virksomheder, der udgør den, kommer til at fokusere på i de kommende år.
Det er en ny tidsalder, vi ved at tage hul på.
Droner og smart cities
4G og 5G er naturligvis også meget centrale temaer på MWC 2018. Men også her er der sket noget interessant:
Da 3G i sin tid blev lanceret, var netværket i sig selv en nyhed.
Med 4G og især det kommende 5G er der i langt højere grad fokus på, hvad netværket skal bruges til. Det er alle de nye brugsscenarier inden for eksempelvis machine-to-machine, internet of things, smart cities og sundhedsteknologi.
Det er et tegn på, at teleindustrien er modnet og i dag i langt højere grad end tidligere fokuserer på den reelle værdiskabelse snarere end bare, at en ny netværksteknologi kan levere en lidt højere hastighed på mobilos.
At der sker ting og sager i den globale teleindustri, ses også, når man kigger på hovedtalerne på dette års MWC i Barcelona.
Der er flere af de traditionelle telebosser fra de store operatører. Men der ligeså mange med en helt anden baggrund. Som eksempelvis CEO’en fra drone- og robot-virksomheden Airobotics, en topchef fra CNN og den administrerende direktør fra McAfee.
De er alle eksempler på, hvad teleindustrien anno 2018 i høj grad (også) er for en fisk.
10 vilde år har ændret alt
Når man for 10-12 år siden rendte rundt på telemessen i Barcelona, var der et helt andet fokus hos udstillere, talere og alle de mange tusinde besøgende.
Det var dengang, hvor Nokia stadig var lidt af en magtfaktor, og hvor Turbo 3G, mobilkameraer og indbyggede GPS’er var hot, hot, hot.
Men der skete noget i de år: Først med Apple og iPhonen og siden med Android.
Der kom et nyt mindset hos mange af spillerne i industrien, hvor eksempelvis apps pludselig blev en helt afgørende del af det at skabe en stærk og levedygtig platform. Vi flyttede os fra en televerden med produkter ala 'ingeniørens våde drøm' til smartphones på almindelige brugeres præmisser, hvor en manual sådan set er overflødig.
Og samtidig gik det op for resten af verden - altså alle de virksomheder, beslutningertagere og forbrugere, der ikke plejede at deltage på mobilmessen i Barcelona - at tele business var noget større og vigtigere end bare nye mobiltelefoner.
En global mega-trend
Man indså ganske enkelt, at smartphones var en global mega-trend, der kunne give mange hundrede millioner mennesker adgang til internettet og samtidig kunne bane vejen for en ny verden af digitale produkter og services.
Facebook, Instagram og Twitter var aldrig blevet det samme uden smartphonen og de hurtigere dataforbindelser. Netflix og Spotify har indtaget tablets og smartphones i de fleste hjem.
Kommunikation er ikke længere gammeldags telefonsamtaler - det er videosamtaler, billeder, chat og emojis.
Det har ikke alt sammen skabt en bedre verden. Men det har i hvert fald skabt en anden verden. En mobil verden.
Så meget er forandret
Nu skriver vi 2018: Android fylder 10 år. Apple producerer smartwatches. Man kan handle aktier og tjekke E-boks på mobilen. En gennensnitlig smartphonebruger har i dag flere apps, end der var knapper på en gammendags Nokia Communicator.
En moderne bil har en computer med touchskærm - og er koblet til mobilnetværket.
En storby er et digitalt netværk af trådløse forbindelser. Din smartphone har mere regnekraft end alle de computere, NASA arbejdede med i 1960'erne.
For nylig kunne vi fortælle, at der alene i 2017 blev downloadet over 175 milliarder apps på verdensplan. Forbrugerne spenderede omkring 516 milliarder kroner på app-markedet i samme periode.
Hvem så alt dette i krystalkuglen, da mobiltelefonen begyndte at slå igennem hos almindelige danskere i løbet af 90'erne?
Læs også: Her er de mest downloadede apps til iOS og Android i 2017: Danske Subway Surfers springer afsted
Hvis du tror, at vi dermed har set det sidste til teleindustriens totale transformation, kan du dog godt tro om. Den er kun lige begyndt.
Her er fremtiden
Forklaringen er ganske enkel: Uanset hvilken teknologisk mega-trend, vi taler om i disse år, så sker udviklingen med udgangspunkt i mobile enheder og allestedsnærværende trådløse netværk.
Tænk internet of things, big data, automatisering, kunstig intelligens, augmented reality og selvkørende biler. Det er teleindustriens børn.
Teleindustrien har gennemgået en total forvandling i de seneste 10 år. Industrien er modnet. Langt flere spillere er kommet til. Omverdenen har forstået perspektiverne i mobile løsninger og teknologier. Og det er slet ikke slut endnu.
Se bare på Danmarks største telekoncern, TDC/Yousee, der også er i fuld gang med at redefinere sig selv og for nylig annoncerede en kæmpe digital satsning.
“Mere end 500 udviklere samles i den nye forretningsenhed Digital, og der afsættes over 700 millioner kroner årligt til udvikling af den digitale kundeoplevelse og fremtidens tv- og cloud-produkter,” oplyste det selskab, der for mindre end 20 år siden bar navnet Tele Danmark.
Mobile World Congress 2018 finder sted 26. februar til den 1. marts i Barcelona.
Læs også:
Stor undersøgelse af 4G-situationen i 88 lande: Her er Danmarks 4G-resultater
Hård kamp om de danske mobilkunder: Sådan går det TDC, Telenor, Telia og 3