Brugeroplevelser har aldrig været ERP-systemernes stærke side, men nu er der lys for enden af den knastørre ERP-tunnel. Nye teknologier som AR, VR og taleaktivering er et kvantespring for både brugerne og bundlinjen.
At der er en sammenhæng mellem brugeroplevelsen og bundlinjen er efterhånden indiskutabelt. Talrige eksempler dokumenterer den tætte alliance.
Som for eksempel Wallmart, som fik 214 procent flere online besøg efter et redesign af interfacet på selskabetse-commerceportal. I Bank of America steg antallet af online registreringer med 45 procent efter en tilsvarende manøvre.
Begge eksempler og alle andre, jeg har kunnet finde, er fra B2C-verdenen.
Hvordan ser det ud inden for ERP og andre B2B-applikationer? Svaret svæver i vinden, for der findes overraskende få undersøgelser af netop dette aspekt.
Men der er selvfølgelig en sammenhæng.
Overvejer at skifte job
I en rundspørge, som IFS har foretaget, svarer 46 procent af de midaldrende medarbejdere, at de overvejer at skifte job på grund af systemernes dårlige brugervenlighed.
Deloitte beretter om en kunde, som opnåede 300 procents vækst i produktiviteten, 55 procents reduktion i oplæring og 21 procent stigning i opsalg og krydssalg efter, at ERP-systemet blev gjort mere brugervenligt.
Men lad os være ærlige – også som leverandører – og tilstå, at brugerne ikke har haft det allerstørste fokus i ERP-verdenen. Nu sker der heldigvis en helt masse.
Flere af de stærke tendenser, vi kender fra B2C-markedet, er stærkt på vej ind i ERP og ændrer markant ved brugerinterfacet.
Brugerne vil swipe og bruge mobilen
Selvom ERP-brugerne fortsat primært arbejder med laptop eller skærm, er der er en stigende forventning om at kunne tilgå ERP-systemerne via mobilen.
Vi ser flere og flere virksomheder, som implementerer responsive designs, der tilpasser ERP-interfacet til forskellige skærmstørrelser og platforme netop for at imødekomme dette.
Jeg tror dog ikke, at ’mobile first’ som strategi bliver gældende inden for ERP, sådan som vi har set det inden for B2C, men at bruge mobilen som interface til ERP-systemet vil være en valgmulighed.
De vaner, vi har tillagt os i kraft af mobilen, smitter også af på ERP-interfacet.
Brugerne er vant til at swipe og bruge chat-apps som WhatsApp og Messenger på mobilen, og denne hurtige interaktion forventer de at genfinde i ERP-systemet.
Det står i skarp kontrast til de mange trin, det tager i de fleste ERP-systemer at gennemføre en opgave.
AI og machine learning
Rollebaserede interfaces har været fremme i ERP i nogle år. Nu bliver det muligt at kombinere disse med nye teknologier som AI og machine learning, så interfacet også bliver intelligent.
Interfacet vil kunne forudse ikke blot hvilken information, der er relevant for brugeren, men også hvordan den skal præsenteres, så både skærmbillede og mængden af information automatisk tilpasses til den enhed, brugen anvender på det givne tidspunkt.
Fremtidens ERP-interface bliver smart og lærer af brugerens tidligere handlinger og præferencer.
Voice og chat
Voice og chat er stormet ind som interfaces til forretningsapplikationer. Igen er udviklingen drevet af konsumentmarkedet, hvor interfaces som Siri, Cortana og Alexa har skubbet til vores vaner.
Fordelene ved at bruge voice og chat sammen med ERP er oplagte. Det er meget nemmere for lejlighedsvise brugere at anvende ERP-systemet, når data kan tilgås via for eksempel Skype eller Messenger frem for at skulle klikke sig gennem endeløse menuer.
For professionelle brugere som for eksempel serviceteknikere giver disse nye interfaces mulighed for at søge efter instruktioner i ERP-systemet under arbejdet med en reparation.
AR og VR
Med AR og VR bliver interfacet til ERP-systemet endnu mere intuitivt.
Ved at kombinere de to teknologier sammen med devices som for eksempel Microsoft HoloLens får føromtalte servicetekniker endnu videre rammer for at multitaske, fordi han kan visualisere instruktionerne lige foran sine øjne og udføre reparationen samtidig.
Teknologier som disse vil fuldkommen forandre fremtidens ERP-interface.
De omtalte teknologier er på forskellige modenhedsstadier, men uanset hvilken teknologi, der anvendes, er det helt afgørende at måle, hvad brugerne synes om interfacet.
Det er en overset disciplin, men mindst lige så vigtig som at måle kundetilfredshed eller andre vigtige KPI’er.
Man kan måle på flere forskellig måder: Bede brugerne om at rangliste de forskellige features efter brugervenlighed, spore hvornår og hvordan de enkelte features bruges eller organisere brugergrupper som giver feedback.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.