ComputerViews: For en måned siden indgik den danske CMS-succes et partnerskab med giganten Salesforce, der løftede sløret for det nye partnerskab på selskabets store Dreamforce-konference i San Fransisco.
Aftalen betyder, at Sitecores Experience-produkter bliver integreret i Salesforces Marketing Cloud.
Med aftalen begynder banen at åbne sig for det næste mulige skridt: At mægtige Salesforce køber hele Sitecore, som dermed kan træde ind i den relativt korte række af danske it-selskaber, der bliver opkøbt for store summer af amerikanske kæmper.
Sitecores CMS-løsninger har høstet stor anerkendelse fra analysefirmaer som Forrester og Gartner.
De seneste år har selskabet især satset stærkt på udvikling af løsninger til såkaldt context marketing, hvor indholdet i kundernes budskaber tilpasses til den sammenhæng - context - det optræder i.
Det er et nyt marked, som langt fra færdigudviklet, og hvor Sitecore ser et meget meget stort potentiale.
Og det er et marked, som er vigtigt for Salesforce, men hvor selskabet i stor udstrækning mangler teknologi og egne løsninger.
I marketing i dag handler det i meget stor udstrækning om at kunne levere personificeret indhold til den enkelte mulige kunde - ud fra personens vaner, interesser, tidligere handlinger og så videre.
Med Sitecores produkter får digitale marketingfolk i Salesforce-skyen nu adgang til at udtrække ret omfattende og målrettet kundedata ud samt værktøjer og indhold til at nå dem - både mail, mobilbeskeder og digitale annoncer.
Lad os se på nogle af de øvrige grunde til, at Sitecore kunne være et godt match for Salesforce.
Microsoft og Adobe
Sitecore er blandt verdens førende inden for web-CMS-systemer. Det samme er Adobe.
Ifølge analysehuset Gartner ligger de to øverst inden for det område, som Gartner kalder for ‘web content management.’
Begge selskaber er digitale, rustede til fremtiden, har et stærkt partner-system, er tilstede i mange lande, har solid økonomi, bred platform-support og god kunde-support, vurderer Gartner.
Det handler dybest set om at levere teknologi, der kan understøtte leveringen af brugbar, dyb og omgående data om en kunde til en virksomhed.
Her er to af de store spillere Microsoft og Salesforce.
For et års tid siden indgik Microsoft og Adobe et strategisk samarbejde. Her meldte Microsoft, at Adobe Marketing Cloud fremover ville være det foretrukne marketing-system i Dynamics 365 Enterprise Edition.
Samarbejdet har siden ført til blandt andet tæt integration mellem Dynamics 365 og Adobe Campaign, Microsoft Power BI og Adobe Analytics samt Adobe Experience Manager og Microsoft Azure.
Microsoft anvender også løsninger fra Sitecore, som er Adobes største konkurrent på området - blandt andet er Sitecore Experience Platform, der kører i Dynamics for Retail, en meget populær løsning.
Sitet Diginomica har således tidligere udråbt Sitecore til at være ‘the darling of Microsoft-based experience management technologies.’
På den anden side af hegnet står Salesforce, der er i direkte konkurrence med Microsoft på CRM-området. Et partnerskab med Sitecore kan være fint nok. Men hvad hvis også hovedkonkurrenten anvender de næsten samme teknologier? Ville det så ikke give mere mening at købe Sitecore en gang for alle og få kontrol over udviklingen?
Salesforce og Microsoft er i øvrigt også partnere, men i dagens komplekse it-landskaber er det ikke usædvanligt at være både partnere og konkurrenter samtidig. Læs også: Salesforce og Microsoft i nyt samarbejde: Dyb integration af Salesforce i Office-programmer
Ejet af kapitalfond
Ser vi på den rene forretning, købte kapitalfonden EQT aktiemajoriteten i Sitecore i foråret 2016.
Det ligger i enhver kapitalfonds grundlag, at man investerer i virksomheder for relativt hurtigt at høste gevinsten i de såkaldte ‘exit’er’ - typisk enten videresalg eller børsnotering.
EQT er derfor uden den mindste tvivl interesseret i at sælge. Spørgsmålet er bare hvornår. Samt om EQT vurderer, at et salg til Salesforce kan give den største gevinst i forhold til at vente i eksempelvis tre år og så børsnotere Sitecore i stedet.
Det afhænger selvfølgelig af prisen. Sitecore har i de senere år præsenteret massive vækstrater, men har dog oplevet en afmatning i væksten på det seneste i takt med, at selskabet er overgået fra klassisk licensbetaling til abonnementsordning.
Omsætningen lå i sidste regnskabsår på 1,36 milliarder kroner. Indtjening før skat og afskrivninger (EBITDA) landede på 155 millioner kroner. Effekten af omlægningen har været ventet og ændrer ikke på, at Sitecore vokser kraftigt og er i hård konkurrence med Adobe om førerpositionen i markedet.
På den anden side ved vi, at prisen sjældent er et issue, hvis en af de amerikanske it-giganter først ønsker at købe et selskab ud fra strategiske hensyn.
Salesforce omsatte i fjor mere end 50 milliarder kroner, og der er vildt gang i væksten. Målet er en omsætning på 130 milliarder kroner allerede i 2020. Så der er plads i økonomien til at betale en god pris.
Samme kultur
I enhver samarbejds-situation betyder virksomhedernes kultur noget: Har man det samme syn på medarbejdere, på innovation, på kompetencer, på fremtiden?
I det billede passer Sitecore og Salesforce godt sammen: De to selskaber er begge funderede i den digitale verden, er skabt af visionære nørder, der har set en mulighed og dyrket den. Og er i udprægede grad unge med relativt lav gennemsnitsalder.
Desuden er selskabernes fokus mere på marketing end på rå teknologi. Teknologien understøtter med andre ord funktionerne fremfor at blive dyrket for sin egen skyld i begge selskaber.
Det er da også mange år siden, at Sitecore gik væk fra at fokusere på indholdsstyringen som i det klassiske CMS-miljø og istedet begyndte at fokusere på den digitale forretning. Det samme gælder Salesforce. Begge selskaber var tidlige til at se denne udvikling - altså at værdien ligger i at se på værdiskabelsen for kunderne - og ikke teknologien.
Og så er begge selskabers fokus på udvikling og ekspansion i meget høj grad - nye produkter, nye muligheder, ny viden. I meget hastigt tempo.
Generationsskifte
Sitecore-stifter Michael Seifert trak sig i sommer fra posten som administrerende direktør for selskabet, som han har stået i spidsen for gennem mere end 15 år.
I hans sted er nu indtrådt amerikaneren Mark Frost, der i dag driver selskbaet fra det amerikanske hovedkvarter i Silicon Valley - ganske tæt på Salesforce-hovedkvarteret.
Sitecore har gjort Michael Seifert til en særdeles velhavende mand.
Alene salget af aktiemajoriteten til EQT i foråret 2016 indbragte ham mere end 700 millioner kroner. Han ejer fortsat mellem fem og 10 procent af Sitecore.
Med Michael Seiferts exit fra den daglige ledelse forlader en samlende figur selskabet. Den slags åbner nye døre.
Du kan læse Computerworlds interview med Michael Seifert her: Michael Seifert: Derfor trækker jeg mig som topchef for Sitecore.
Andre købere?
Er Sitecore først til salg, er det sikkert som amen i kirken, at der vil dukkke friske bejlere op ved kirkelågen for at gøre deres hoser grønne.
Microsoft må trods selskabets partneraftale med Adobe eksempelvis regnes for en oplagt køber af selskabet.
Sitecore har været en del af Microsoft-miljøet i mange år, og de to selskaber kender hinanden indgående, ligesom Sitecores løsninger passer perfekt til ikke mindst SharePoint.
Angiveligt valgte Microsoft dog for nogle år siden at droppe at købe Sitecore, selv om det dengang lå i kortene, at det ville ske.
Hvad med Oracle? Hvad med Amazon? Også disse selskaber vil kunne se en fidus i at eje Sitecore - eller om ikke andet så i hvert fald sikre sig, at Sitecore ikke ejes af Salesforce eller en anden konkurrent.
Hvor meget er Sitecore værd?
Det åbne spørgsmål er nu, hvor meget Sitecore kan være værd for Salesforce. Skal man overbevise en ejer om, at det er en god ide at sælge et firma i forrygende vækst, skal der mange penge på bordet.
Sitecores omsætning sprintede i seneste regnskabsår forbi milliarden efter forrygende vækst. Selskabets anslåede markedsværdi har forlængst rundet en milliard dollar, og Sitecore er dermed indtrådt i klubben af 'unicorns' - startup-virksomheder med en værdi på mere end en milliard dollar.
Indtil videre er der ikke noget, der tyder på, at Sitecores vækst vil stoppe.
Læs også: Her er Sitecores guldrandede vinderopskrift: Forretning, salg, opfølgning.
Vil Salesforce købe Sitecore? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.