Apple lægger angiveligt 400 millioner dollar - 2,5 milliarder kroner - på bordet for den britiske musik-tjeneste Shazam, der står bag en løsning, som kan identificere musik-numre, når den ‘hører’ dem.
Det betyder, at man lade sin smartphone med Shazam-appen aktiveret ‘lytte’ på noget musik, som afspilles af andre, på en cafe, i toget eller andre steder, hvorefter Shazam med stor træfsikkerhed vil fortælle, hvilket nummer det drejer sig om.
Partnerskabet mellem Apple og Shazam går mange år tilbage.
Faktisk var Shazam blandt de allerførste apps, som man kunne hente i Apples App Store, og Shazam-teknologien er i årevis blevet anvendt i Apples digitale assistent, Siri.
Opkøbet af Shazam kan meget vel blive den faktor, der kommer til at sætte Siri tilbage i førersædet, når det handler om augmented reality og machine learning, mener Computerworlds amerikanske nyhedstjeneste.
Umiddelbart passer Shazams teknologi til genkendelse af musik-numre ganske vist perfekt til Apples nuværende strategi - både i iPhones samt i AirPods, HomePod og Apple Watch.
Det ligger lige for, at Shazam skal være med til at gøre Apple klogere på, hvad den enkelte bruger lytter på - og så være i stand til hele tiden at finde nye sange, som brugeren kan lide - også uden at brugeren skal sige noget.
Konkurrencen på området er benhårdt, og det gælder for Apple om at komme foran konkurrenterne, der ikke mindst tæller Google, som arbejder på de nøjagtigt samme planer.
Google har på de nye Pixel-telefoner i dag indbygget en feature, der automatisk kan vise titlerne på sange, som spilles i nærheden - også selv om Googles assistent ikke er blevet spurgt.
Denne løsning kører lokalt på telefonen, og det er oplagt for Apple at bruge Shazam-teknologien til noget tilsvarende på iPhone.
Den helt store mulighed for Apple ligger imidlertid i selskabets øvrige musik-enheder - ikke mindst HomePod og AirPod.
Apple har tidligere sagt, at HomePod skal ‘genopfinde musik i hjemmet,’ og udnyttelse af Shazam-teknologien til at gøre HomePod til en intelligent musik-afspiller, der altid kan afspille musik, som du kan lide, men ikke tidligere har hørt, ligger lige for.
Det samme gør muligheden for at bede HomePod spille et nummer, som ‘lyder lidt ligesom det her’ og så fløjte eller nynne et brudstykke eller nynne noget af teksten eller bede HomePod spille ‘det nummer om Danmark, som Michael Falck har skrevet’, hvorefter HomePod vil kunne finde nummeret.
Visuel genkendelse
For et par år siden indbyggede Shazam desuden en funktion, der gjorde det muligt at finde ting ud fra visuelle input - altså muligheden for at finde ting ud fra et billede.
Teknologien er ikke rigtigt slået igennem endnu. Men potentialet er for Apple enormt i takt med, at selskabet - som så mange andre - bevæger sig ind i augmented reality.
Også her konkurrerer Apple indædt med Google, der med Pixel 2 har lanceret en funktion med navnet Lens, som sammen med Google Assistant kan anvendes til at identificere og interagere med ting i den virkelige verden.
Eksempelvis kan brugeren med Lens/Assistent pege sin telefon med en bygning, hvorefter Google Assistent omgående vil finde oplysninger om den pågældende bygning.
Eller brugeren vil kunne scanne et visitkort med telefonen, hvorefter Lens/Assistens automatisk omgående vil identificere, at der er tale om et visitkort og automatisk placere oplysningerne i telefonens kontakt-kartotek
Lens er på vej til alle Android-telefoner. Og det er noget, der meget vel kan komme til at give tæv til Siri, der i dag mangler denne form for intelligens.
Shazam på Android
Shazam kan i dag anvendes på både iOS- og Android-baserede maskiner.
Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, om Apple med opkøbet vil blokere for fremtidig brug af Shazam-teknologien på Android-maskiner eller om hensigten er en anden.
Meget kunne tyde på det sidste - i hvert fald hvis man ser på Apples brug af hovedtelefon-firmaet Beats, som selskabet købte for nogle år siden: Dengang var der røster fremme om, at Apple ville bundle Beats-enhederne med iPhone, men det skete ikke.
Istedet sørgede Apple for at gøre Beats-oplevelsen lækrere på selskabets egne produkter - eksempelvis med trådløs pairing.
Det samme kan meget vel ske med Shazam: Måske vil Apple blot gøre Shazam-oplevelsen markant lækrere] på iPhone end på Android og udvikle Shazam-oplevelsen langt længere på iPhone end på Android.
I den forstand er der meget, der tyder på, at Android-brugerne vil kunne beholde Shazam-oplevelsen, som vi kender den i dag. Mens iPhone-brugerne vil kunne anvende den til mange flere ting.
Ifølge amerikanske TechCrunch var også svenske Spotify og selskabet bag Snapchat - som blot hedder Snap - interesseret i Shazam.
Hvor ser du mulighederne for Apple i Shazam? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.
Læs også:
Amazons kunstige intelligens nærmer sig stort gennembrud: Næste stop er din stue
Google lancerer intelligent højttaler: Kan blive den næste store ting - men konkurrencen er hård