Google og Facebook er uden sammenligning de tungeste selskaber i verden, når det handler om online-annoncering.
Ifølge en undersøgelse fra mediebureauet GroupM sidder de to selskaber på enorme 84 procent af det globale marked for annoncering på internettet - dog minus Kina.
Den markante dominans har vakt en del bekymring for, at de store selskaber oparbejder et regulært digitalt duopol, som suger endnu større dele af markedet til sig.
Ifølge markedsundersøgelsen vil det globale marked for annoncekroner vokse med 4,3 procent til næste år.
Langt det meste af denne vækst vil finde sted på onlinemarkedet - hvilket altså vil svare til Google og Facebook.
Ifølge GroupM bliver i der i år investeret omkring 100 milliarder dollar i online-annoncering i verden minus Kina.
Mediebureauet vurderer, at det markeds-pluralismen er udfordret og at vi reelt risikerer, at Google og Facebook helt overtager markedet, hvis ikke de to giganter bliver udfordret.
GroupM-direktør Adam Smith siger til Financial Times, at den mest sandsynlige udfordrer er Amazon.
Amazon ligger nemlig inde med enorme mængder brugerdata, der er blevet samlet op under milliarder af kunde-transaktioner og søgninger på selskabets website.
Amazon omsætter allerede solidt på annonce-salg på selskabets website - men dog ikke noget i nærheden af omsætningen hos Facebook og Google.
“Brands kæmper i hyper-konkurrenceprægede og lav-vækstmarkeder, og medier er udfordret af kunde-fragmentering og de store digitale spillere.
Ifølge GroupM solgte Google i alene i tredje kvartal annoncer for 150 milliarder kroner, mens Facebook solgte annoncer for 65 milliarder kroner i de tre måneder.
Google har bygget sin kæmpeforretning op på annoncer, og selskabet er i dag verdens måske største annonce-platform.
Selskabets succes bygger ikke mindst på, at det via Googles algoritmer er muligt at koble betalte annoncer sammen med mange hundrede millioner brugeres specifikke interesseområder, som de jo åbenbarer via deres søgninger.
Det er smart tænkt og har vist sig vældigt effektivt for både annoncørerne - der kan nå ud til folk med dokumenteret interesse i deres produktområder - samt selvfølgelig Google selv.
Det er imidlertid interessant, at annonce-forretningen faktisk ikke er det bedste vækst-område for moderselskabet Alphabet. Det er nemlig cloud-satsningen Google Cloud Platform, der vokser langt hurtigere.
Det kan du læse mere om her: Annoncer ikke længere Googles hurtigst voksende forretning: Ligger Googles fremtid i dette nye forretningsområde?
Også herhjemme bliver en stor del af Googles omsætning angiveligt bogført i Irland, hvor Google som så mange andre it-selskaber har sit europæiske hovedkvarter.
De såkaldte skattelister viser således, at Google i 2015 betalte 3,4 millioner i skat i Danmark ud fra en oplyst skattepligtig indkomst på blot 12,2 millioner kroner.
Ifølge Googles regnskab omsatte selskabet i 2015 for blot 166 millioner kroner i Danmark.
Tidligere opgørelser har dog anslået, at Googles reelle omsætning i Danmark ligger i omegnen af to milliarder kroner, da langt hovedparten af ordrerne faktuereres fra Google Ireland Limited.
Du kan læse mere om Googles skattekonstruktion her:
Sådan undgår Google europæisk skatteregning: 126 milliarder kroner bogføres som skattefri 'administrations-omkostninger' i Irland