"Du bruger Firefox version 57 eller nyere. Det er desværre ikke muligt at logge på Netbanken med denne version for øjeblikket. Du kan alternativt bruge Internet Explorer eller Google Chrome. Vi forventer at du vil kunne benytte Firefox igen inden udgangen af uge 49,”
Den besked mødte kunderne hos 11 danske pengeinstitutter torsdag, hvis de forsøgte at logge på netbank med den nyeste version af Firefox-browseren.
Firefox har nemlig skabt problemer i samspillet med Bankdatas it-løsninger, og derfor var det nødvendigt at lukke for adgangen.
Sydbanks kundeservice oplyste i første omgang en Computerworld-læser om, at adgangen var blokeret på grund af sikkerhedsproblemer med Firefox, men det har ifølge Bankdata ikke været tilfældet.
“Vi er naturligvis kede af, at kunder med den seneste version af Firefox oplever problemer med at komme på deres netbank. Det er dog ikke et sikkerhedsproblem, men nærmere et midlertidigt overbelastningsproblem, da den nye Firefox browser desværre skaber ekstra load på vores servere,” skriver Bankdata i en kommentar til Computerworld.
“Problemet er, at den nye version af Firefox henter sider fra vores servere på en lidt anden måde end vi har set før, men vi er tæt på at have fået problemet løst, så vi igen kan køre Firefox og netbank uden overbelastningsfejl.”
Fredag formiddag har Bankdata tilsyneladende løst problemet, da det igen er muligt at tilgå selskabets netbankløsninger med Firefox.
Tilbage i 2015 gav Microsofts Edge-browser problemer for Bankdatas netbanker.
Det kan du læse mere om her:
Derfor gav Edge-browser problemer hos danske netbanker: Pop-up-bøvl spændte ben for browseren
Du kan læse mere om den nye Firefox-browser her: Mozilla klar med Firefox Quantum: Største release i 14 år - men har Firefox overhovedet en chance mod Chrome?