Tyske Mercedes-Benz er gang med en af de største test af flyvende post-droner i verden.
Indtil videre har selskabet gennemført 100 fejlfri flyvninger med de små post-droner, som har leveret varer som pakker med kaffe, mobiltelefoner og lignende på taget af særlige varebiler, som Mercedes-Benz har placeret forskellige steder.
I forsøget placerede 50 kunder fra Zürich ordrer i den schweiziske net-butik Siroop og valgte her ‘airmail deals’ og levering samme dag.
Dronerne blev dernæst pakket og sendt afsted mod den af de fire varebiler, som var parkeret tættest på slutadressen. De var parkeret i afstande op til 17 kilometer fra dronernes udgangspunkt.
De fire biler fragtede dernæst varerne det sidste stykke ud til slutkunden.
Ifølge Mercedes-Benz blev de 100 test-flyvninger gennemført over 11 dage uden fejl og med ‘perfekt sikkerhed,’ som det hedder.
Dronerne er bygget af amerikanske Matternet.
Ikke mange havde måske forventet, at Mercedes-Benz som en af verdens store bil-producenter ville kaste sig ind på drone-markedet, men selskabet meddelte i fjor, at det ville investere en halv milliard euro i området.
I Mercedes-konceptet spiller de specialbyggede Vito-varevogne således en central rolle.
Bilerne indeholder blandt andet et mini-sorteringsanlæg, der automatisk og hurtigt sorterer de pakker, som dronerne leverer.
Ifølge Mercedes-Benz giver det for tiden ikke mening at sigte efter, at dronerne leverer direkte til døren. Med den pågældende slipper man imidlertid for at skulle fragte varer gennem tæt-trafikerede områder.
Flere andre selskaber eksperimenterer i disse år også med drone-leveringer. Det gælder ikke mindst Google og Amazon, som begge har investeret betydelige summer i området.
Begge har gennemført vellykkede forsøg med levering af eksempelvis sandwich, slik, hundefoder og lignende direkte til slutbrugeren.
Det kan du læse mere om her: Her er Googles nye post-drone - skal flyve pakker lige til din dør
For alle selskaberne gælder det, at det vil kræve lovgivningsmæssige ændringer, hvis drone-leveringer skal blive til noget.
De fleste lande har eksempelvis i dag regler om, at dronerne skal føres manuelt og at piloten skal have visuel kontakt med maskinen under hele flyvningen. Det forhindrer langdistanceflyvning samt flyvning om natten.
Læs også:
Drone-levering af pakker kan være på vej i England: Pakker leveres 30 minutter efter bestilling
Her er Googles nye post-drone - skal flyve pakker lige til din dør