Med Microsofts lancering af Windows 10 i 2015 fulgte en kraftig eskalering i antallet af releases samt en reduktion af den periode, hvor Microsoft yder support på de forskellige releases.
Mange releases og kort supporttid skulle være vigtige motorer under Microsofts bestræbelser på at gøre Windows til en service, som altid er tidssvarende, sikker og opdateret.
Ændringerne har imidlertid givet udfordringer i mange it-afdelinger, der bliver presset af de mange opgraderinger til Windows 10, som ikke efterlader nok tid til ordentlige kompatibilitets-test af kritiske applikationer, skriver Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Samtidig peger analytikere ifølge nyhedsbureauet på, at Microsofts support-periode på 18 måneder er for kort. Tidligere har Microsoft supporteret de forskellige Windows-versioner i årevis.
Har allerede sænket tempoet
Microsoft har faktisk allerede skruet ned for tempoet fra de oprindelige tre årlige såkaldte feature-upgrades til nu to.
Men det er stadig for mange, lyder det fra Gartner-analytiker Michael Silver. Før Windows 10 udsendte Microsoft typisk en ny Windows-version hvert tredje år.
“Virksomheder har brug for at have en måde, hvorpå de kan nøjes med en enkelt opdatering om året. Det ville gøre meget,” siger han til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.
Samme melding kommer fra Michael Cherry fra analysehuset Directions on Microsoft.
“Det vil uden tvivl ende med en årlig, stor opgradering, for Microsoft er ved at løbe tør for meningfulde features at tilføje [til Windows 10, red],” siger han.
Det er ikke umuligt, men svært, for en it-afdeling at droppe hver anden af de i dag halvårlige feature-opgrades. Det kræver dog, at de holder tungen lige i munden og er ret strikse med tidsplanerne - blandt andet fordi de skal udrulle hele den nye version, inden support udløber på det gamle system - som altså kun supporteres i 18 måneder.
Bør forlænge supporten
Netop den tætte kobling mellem release-hastighed og support lifecycle er grunden til, at de branche-analytikere mener, at support-tiden bør forlænges samtidig med, at antallet af deployments bør sænkes.
Gartner mener, at support-tiden bør forlænges fra de gældende 18 måneder til 24 måneder for hver feature-upgrade til Windows 10.
“Det baserer vi på den feedback, som vi får fra enterprise-kunder. En forlængelse til 24 måneder vil øge fleksibiliteten lidt, når det gælder planlægning og deployment-processer,” siger Gartner-analytiker Stephen Kleynhans.
De ekstra seks måneder vil nemlig betyde, at virksomhederne stadig har en del supporttid tilbage på det gamle system, mens de i ro og mag udruller det nye.
I mange virksomheder er det en større proces, som kan involvere flere tusinder computere, der kører Windows 10.
“Virksomhederne har brug for mere plads på banen. Én årlig opgradering med nye features, som kræver test, uddannelse og så videre. Og support i 24 måneder. Det ville gavne både Microsoft og kunderne,” siger Gartner-analytiker Michael Silver.
Det ville til gengæld betyde, at ingen af it-afdelingerne ville kunne springe en feature-upgrade over, som de rent faktisk har mulighed for i dag.
Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er der forskellige tegn på, at Microsoft er ved at justere på release-modellerne.
Eksempelvis har selskabet forlænget supporten til Windows 10 1511 med seks måneder, så supporten nu løber til april 2018.
Det er med den hurtige tidsplan blot en måned før efterfølgeren, Windows 10 1607, skal pensioneres.
“Og det giver ingen mening blot at forlænge 1511,” lyder det fra Gartner.
Læs også: