Godmorgen fra Computerworld. Her det daglige overblik over de vigtigste it-nyheder.
Dankortet er snart fortid, mener Jyske Bank
Dankortet er formentlig snart fortid, mener man hos Jyske Bank. Dankortet har eksisteret siden 1983, men Peter Schleidt, direktør i Jyske Bank, mener, at man som almindelig forbruger er dækket godt ind, hvis man bruger MobilePay, har et internationalt betalingskort og eventuelt har ApplePay som supplement. Det skriver Børsen.
Jyske Bank har ikke - ligesom mange andre danske banker - udviklet en digital tegnebog til det mobile dankort.
Nets, der ejer dankortet, er fortsat overbevist om, at der også i 2025 vil være et stærkt dankort.
“Vi håber, at konkurrencen vil gøre, at der kommer nye og attraktive løsninger, så man ikke bliver afhængig af omkostningstung kortinfrastruktur som Visa og Mastercard," siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, til Børsen.
Strategi for it-sikkerhed er en udbredt mangelvare i danske virksomheder
Selv om der er massive vækst i cyberangreb, er danske virksomheder langt fra klar til at møde de stigende udfordringer. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte foretaget blandt 150 danske virksomheder.
Kun halvdelen af virksomhederne har en it-sikkerhedsstrategi, og seks ud af ti har ikke sat nye tiltag i værk eller øget beredskabet, skriver Deloitte i en pressemeddelelse.
Virksomhederne peger ellers selv på et stigende trusselsbillede. Tre ud af fire virksomheder oplever, at antallet af cyberangreb er stigende, mens 38 procent har været mål for et cyberangreb det seneste år. Heraf har 19 procent oplevet 10 eller flere angreb.
”De største danske virksomheder tager det her meget seriøst. Men der er alt for mange virksomheder og organisationer, der slet ikke er tilstrækkeligt i gang i lyset af det voksende trusselsbillede. Det er dybt alvorligt og gør Danmark meget sårbart, fordi vi er et ekstremt digitaliseret land særligt i vores offentlige sektor,” siger Kim Schlyter partner og leder af Deloitte Cyber Risk.
Undersøgelsen er udført af Epinion blandt 150 danske virksomheder i den offentlige, private og finansielle sektor i november 2017. Besvarelserne er indsamlet blandt it-chefer og it-sikkerheds-chefer.
Danske Omnicar har vendt forretningen og satser på software til autobranchen
Den to år gamle danske virksomhed Omnicar har vendt forretningen og satser nu benhårdt på en softwareløsning til bilforhandlere og autoværksteder, som kan håndtere mersalg og salg af serviceaftaler til bilejere. Det skriver Finans.
Tidligere satsede virksomheden på individuelle marketingløsninger til bilbranchen.
Softwareløsningen findes nu på dansk, svensk og norsk. Oprindelig regnede firmaet med at sælge løsningen til 100 forhandlere i år, men det mål er nu fordoblet, og forventningen om 600 nye kunder i 2018 ser for konservativt ud, mener firmaet.
“Mange bilforhandlere og værksteder halter stadig efter på it-siden. Vi ser stadig nogle gange, at man har kundeaftaler i ringbind på hylden”, siger adm. direktør og medejer Claus T. Hansen til Finans.
Omnicar blev i sommer børsnoteret i Sverige.
Selskabets største udfordringer er skalering af virksomheden til den forventede vækst og nye sprogversioner af softwaren. Omsætningen var i de første tre kvartaler af 2017 på 11,8 millioner svenske kroner.
Omnicar har kig Europa og især det store tyske marked. Og måske også asien. Vækstplanerne kræver dog kapital, som virksomheden vil hente på børsen.
Facebook lancerer værktøj, så du kan se, om du følger russiske trolls
Facebook er snart klar med et nyt værktøj, så brugerne kan se, om man har trykket ‘synes godt om’ eller følger en Facebook-side eller en Instragram-konto, som har forbindelse med russiske internet-trolls fra det såkaldte Internet Research Agency, der beskyldes for have påvirket det seneste amerikanske præsidentvalg.
Det skriver Reuters.
Værktøjet kan dog ikke afsløre, om man blot har har set annoncer eller delt indhold fra de russiske trolls. Det er en vigtig detalje, for det er på den facon, hovedparten af de 146 millioner brugere blev udsat for påvirkning fra russerne, skriver Reuters.
Den amerikanske kongres har forlangt, at Facebook, Google og Twitter i dag offentliggør planer for mere gennemsigtighed i forbindelse med indblanding i valget.