ComputerViews: Rigtigt mange ansatte i ikke mindst offentlige it-organisationer bør vente i spænding på de kommende afgørelser i den store Atea-bestikkelsessag, der for tiden pågår i Retten i Glostrup.
De kommende domme bliver nemlig afgørende for, om deltagelse i dyre luksusmiddage på invitation fra en it-leverandør skal regnes for bestikkelse, som er ulovligt ifølge dansk lov.
Der gælder i dag ret skrappe regler for offentligt ansattes modtagelse af ydelser fra leverandører, som ifølge reglerne skal begrænses til en flaske vin, en æske chokolade eller lignende småting.
Der er imidlertid aldrig blevet fastlagt helt klare regler og præcedens for, om deltagelse i dyre luksusmiddage på top-restauranter betalt af leverandørerne falder under denne regel.
Det kommer Atea-dommene formodentligt til at ændre på.
Har du selv spist dyre middage?
Og det kan i givet fald komme til at få konsekvenser for rigtigt mange indkøbsansvarlige i de store offentlige organsationer.
Tidligere Atea-direktør Peter Trans fortalte torsdag i Retten i Glostrup, at han mange gange har haft offentlige kunder med på dyre restaurantbesøg i mange tusind-kroners klassen.
De dyre middage var ‘helt almindelige,' og gæsterne har efter Trans udsagn blandt andet talt topfolk fra Udenrigsministeriet, Kriminalforsorgen, Statens IT, Skat, Domstolsstyrelsen samt Post Danmark, DSB og Dong [nu Ørsted, red].
Det kan du læse mere om her: Tidligere Atea-chef indrømmer: Har haft masser af offentlige top-folk med til luksus-middage på dyre restauranter.
Vejledning
Der findes i dag kun overordnede retningslinier for grænseværdierne på området, der jo dermed skal bero på ‘et skøn’ i de enkelte sager.
Det er dermed op til fortolkning, hvornår det bliver decideret strafbart at modtage en gave som en middag eller lignende fra en leverandør. Og det vil de kommende afgørelser være med til at klarlægge.
Under alle omstændigheder gælder det, at en leverandørbetalt middag altid skal have et ‘fagligt indhold’ og som udgangspunkt skal være uden ledsager (som for eksempel ægtefælle).
Det kan vi tolke i retning af, at man for at være på den sikre side eksempelvis skal kunne fremlægge dagsorden og møde-referat i forbindelse med ‘mødet’ på en dyr restaurant.
Det åbne spørgsmål er nu, hvor den økonomiske ramme ligger. Må man som offentligt ansat modtage en middag til 1.000 kroner? Eller 2.000 kroner? Hvad er bestikkelse og hvad er ikke?
God adfærd i det offentlige
Moderniseringsstyrelsen sendte i sommer et udkast til en vejledning om såkaldt ‘god adfærd i det offentlige’ i høring.
Her anfører styrelsen, at “der er en vid adgang for offentligt ansatte til at tage imod et måltid eller deltage i et kulturelt indslag, når det indgår som et integreret element i et fagligt arrangement. En offentligt ansat bør dog ikke tage imod frokoster, middage mv., der har et upassende omfang,” som det hedder i Vejledning om god adfærd.
Samtidig påpeger styrelsen, at der ‘særlig grund til at være påpasselig, hvis invitationen er fra en privat virksomhed, som har en kommerciel interesse i at mødes med den offentligt ansatte.”
Dømt for at have modtaget gave
Tidligere på året er en hel række indkøbsansvarlige i en række offentlige myndigheder blevet dømt for at have modtage bestikkelse i forskelligt omfang fra Atea.
De har eksempelvis modtaget computere, mobiltelefoner eller rabat på disse i forbindelse med indkøb hos Atea. En række af disse er blevet dømt. Det gælder blandt andre tidligere ansatte i Københavns Kommune, DSB og Udenrigsministeriet-
Atea har selv betegnet fremgangsmåden som ‘smørelse.’
Det kan du læse mere om her: Atea-mail afslører: Har på en måned foræret Apple-produkter for 76.000 kroner til offentligt ansatte som 'smørelse'
Dommene har vakt nogen bestyrtelse i det offentlige, hvor det åbenlyst er kommet bag på flere, at der kan fældes dom på de pågældende grundlag.
Det kan du læse mere om her: Tidligere indkøbschef i DSB om dom i bestikkelsesag: "Hvis man ryger i fængsel for at have modtaget iPads, er der mange i det offentlige, der bør være bekymrede.”
Oprydning
Da sagen tog sin begyndelse i sommeren 2015 skrev vi på Computerworld, at ‘smøring’-problematikken stak langt dybere end blot Region Sjælland.
Dengang skrev vi, at en af årsagerne til problemet var, at it-branchen er en branche med meget hurtig omsætning: Produkterne skal fornyes hurtigt for at følge med udviklingen, og der er hele tiden mange penge og meget store ordrer i omløb og på vej - ikke mindst i det offentlige, der årligt køber it-løsninger for flere milliarder kroner.
Samtidig har leverandørerne åbenbart svært ved at skelne mellem salg til det offentlige og det private erhvervsliv, hvor det i sidstnævnte er normen, at der ikke bliver sparet på noget, når det gælder omgangen mellem leverandør og kunder.
Her er normen rejser, dyre middage, dyre oplevelser, sponsorater. Og sådan har det vist altid været.
De nære relationer - og det, at man er på fornavn med hinanden, gør, at man får "nemmere ved at løse en problemstilling," når "noget spidser til," som tidligere KMD-topchef Lars Monrad-Gylling tidligere har sagt.
I det offentlige gælder andre regler, der i stort set al udstrækning forbyder modtagelse af ydelser eller produkter som smørelse eller som 'kvittering' for god behandling.
Dengang skrev vi, at sagen understreger, at “der er behov for at indskærpe procedurer for kontrol og regler for medarbejderens gøren og laden i det offentlige.”
Det kan du læse mere om her: Den store bestikkelsessag: Problemet række langt dybere end bare Region Sjælland.
Ateas mange meldinger
Atea-sagen har allerede ført til skærpelse af regler og procedurer i mange offentlige indkøbsfunktioner, hvor eksempelvis indkøbschefer færdes i en verden med mange fristelser og rigtigt mange leverandører, der vil gå langt for at få landet ordrer.
Allerede et halvt år efter sagen tog sin begyndelse i Region Sjælland, meddelte de fire øvrige regioner, at de havde gennemtrawlet alle deres kontrakter og indkøb relateret til Atea.
De meddelte efterfølgende, at de ikke havde fundet tegn på bestikkelse og at de generelt havde ‘tillid’ til deres samarbejde med deres leverandører, ligesom ingen af it-cheferne var blevet tilbudt bestikkelse.
Ikke desto mindre havde de strammet op på deres procedurer og indskærpet de gældende regler over for alle ansatte.
Det kan du læse mere om her: Efter bestikkelsesag: Regioner har gennemtrawlet deres indkøb hos Atea.
Hvad mener du? Hvor går den rimelige grænse for en middags-invitation for en offentligt ansat? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.