NNIT er nødt til at sænke forventningerne til hele årets resultat som følge af et forlig, som selskabet i sidste uge indgik med regionernes it-selskab Amgros i den langvarige sag om levering af it-systemet Apoto, der skulle erstatte det mere end 15 år gamle it-system Apovision.
Apoto-systemet skulle anvendes til at centralisere sygehusenes medicin-indlkøb.
Partnerne indgik en fire-årig aftale om levering af systemet helt tilbage i sommeren 2011. Det kan du læse mere om i denne artikel.
Det nye system skulle ersatte 10 decentrale systemer og give 1.500 brugere en ‘ensartet og moderne it-løsning,’ som det hed dengang.
Apoto var baseret på SAP og skulle integreres med sygehusenes EPJ-systemer.
Flere ordrer
Der var dengang lagt op til, at aftalen med Amgros, der står for regionerns medicin-indkøb, skulle åbne døren for yderligere offentlige ordrer for NNIT.
Men Amgros var ikke tilfreds med leverancen og indledte en sag mod NNIT i 2014, hvor NNIT blev opsagt som leverandør.
Amgros mente dengang, at leverancen var præget af forsinkelser og mangler og røg ud i et større slagsmål med NNIT, der ellers som selskab altid har været interesseret i rolig fremfærd i forhold til kunderne.
“Parterne er uenige om, hvorvidt systemet er defekt eller ej, hvem der er ansvarlig for forsinkelserne og dermed også om retfærdiggørelsen af opsigelsen,” skrev NNIT i årsrapporten for 2016 om voldgiftssagen.
Parterne indledte derfor en voldgiftssag - dengang NNIT’s første af slagsen.
Det er denne sag, der nu er nået til en afgørelse.
Koster 33 millioner kroner på driften
I en udsendt meddelelse skriver NNIT, at selskabet vil ‘foretage en engangs-tilbageførsel af omsætning på 33 millioner kroner, hvilket påvirker resultat af primær drift negativt med 33 millioner kroner.”
Det er noget mindre end NNIT’s oprindelige forventninger til sagen.
I årsregnskabet for 2016 vurderede NNIT nemlig, at voldgiftssagen ville ‘enten reducere eller øge driftsresultatet i niveauet minus 87 millioner kroner til 55 millioner kroner.’
Dengang gjorde NNIT desuden opmærksom på, at voldgiften tidligst ville kunne nå til en afgørelse i begyndelsen af 2018.
NNIT og Amgros har ikke nogen kommentarer til forliget, da har aftalt ikke at sige noget.
Komplicerede tvister
Sagen er blot endnu én i rækken af komplicerede tvister mellem it-leverandører til det offentlige og de offentlige kunder. Ikke mindst en række store tvister med KMD i centrum har vakt en del opsigt i de senere år og kostet KMD dyrt - både økonomisk og på omdømme-siden.
Netop offentligheden om sagerne har placeret direktør Eva Berneke i et dilemma.
Det kan du læse mere om her: KMD står i et slemt dilemma: Nu er der fri bane for de vrede kunder