Dell favoriserer bevidst Dustin, der så løber afsted med en masse ordrer for næsen af andre partnere.
Sådan lyder kritikken fra Netsolutions, der er partner hos Dell. Her er Oktay Ilgöy markedsdirektør, og han er godt og grundigt gal i skralden.
"Der sidder nogle folk hos Dell, der dirigerer vores sager videre til Dustin," siger han.
"Når vi taler med en kunde, så skal vi typisk registrere ordren hos Dell. Ligeså snart ordren løber ind hos Dell, så er der nogen, der fanger den og fortæller Dustin, at der er en spændende sag, og at det måske ville være idé at kontakte den pågældende kunde. Lige pludselig bliver kunden så kontaktet af Dustin, som kunden ellers aldrig har talt med."
Læs mere her: Dell: Vi er dybt afhængige af forhandlere
Men hvis Dustin er god til at lave Dell-løsninger og bliver anbefalet af Dell selv, hvad kan I så egentlig være sure over?
"Uanset om Dustin er god eller ej, så er det uretfærdigt. Det handler om, at der skal være et åbent samarbejde, hvor der er tillid mellem partner og producent. I mine 25 år i it-branchen har jeg aldrig været ude for, at en producent giver sager videre til andre forhandlere," siger Oktay Ilgöy.
Han anslår, at den påståede aftale årligt koster Netsolutions mellem en halv og en hel million kroner i tabt fortjeneste.
Ikke alene
Oktay Ilgöy og Netsolutions oplever altså et besværligt samarbejde med Dell, hver gang deres kunder vælger en Dell-løsning.
Men den kamp er der også andre partnere, der oplever. En anden partner, som Computerworld har været i kontakt med, har samme opfattelse af samarbejdet med Dell, men ønsker ikke at stå frem med navn af konkurrencemæssige hensyn.
Samarbejdet er faktisk så besværligt, at Oktay Ilgöy kunne ønske sig, at nogle af kunderne valgte en helt anden løsning, men der er virksomheder, der har lagt sig fast på en Dell-løsning, og derfor er samarbejdet ifølge ham uomgængeligt for Netsolutions.
"Jeg tænkte hele tiden, at det kun var os, der oplevede det her, men når jeg taler med de andre forhandlere, så oplever de den samme kamp. Der er nogle kunder, der har en lagt sig fast på en Dell-strategi, så uanset hvordan vi vender og drejer det, så er vi nødt til at have et samarbejde. Det er pest eller kolera," siger Oktay Ilgöy.
Afviser kritikken
Hos Dell kan man ikke genkende kritikken. Den store producent afviser pure, at der er tale om et særligt samarbejde, hvor man dirigerer ordre i retning af eller på anden måde favoriserer Dustin.
"Det er for at være helt ærlig ikke et billede, som vi genkender. Vi arbejder rimeligt bredt med vores partnere og har ikke nogen præferencer og slet ikke, hvis det er sager, som parterne selv finder. Vi kører med et stramt system, der styrer det her,” siger Christian Borg Møhl, der er kanalchef hos Dell i Danmark.
Heller ikke hos Dustin mener man, at anklagen har noget på sig.
"Det her er ikke noget, vi kender noget til. Det som påstås, passer ikke," skriver Eva Ernfors, der er head of group information hos Dustin.