Hvert år fordobles netværkstrafikken, mens regnekraften i computernes processorer kun stiger 40 procent.
Det misforhold er hovedårsagen til, at den danske netværksudvikler Napatech har fået knap 15 millioner kroner i venturekapital fra Northzone Ventures og DTU Innovation.
Napatech udvikler kort til Ethernet-teknologien, som kan programmeres.
Processorerne kan ikke følge meda
Det betyder, at en del af analysen af de data, som sendes rundt på et netværk, kan foregå på selve kortet i stedet for at belaste processoren i en server på netværket.
- Processorerne bliver for langsomme og kan ikke følge med, når netværket kommer op i hastighed. Der kommer vi ind. Ved hjælp af vores netkort kan man filtrere, så man kun ser på nogle data på netværket, forklarer direktør og medstifter Jens Christoffersen, Napatech.
Kunderne er blandt andet store leverandører af testudstyr, herunder det tidligere HP-selskab Agilent. De sætter de danske netværkskort ind i deres udstyr, så det kommer op i hastighed.
Gigabit på otte porte
Napatech er også med på det sidste nye inden for netværksteknologi.
Selskabet har lanceret en model, der kører 10 gigabit per sekund, men ifølge Jens Christoffersen er der endnu mest efterspørgsel efter det mere udbredte en gigabit-teknologi. Der kan Napatech levere netkort med op til otte porte.
- Der er stor interesse, selv om vi ikke gør noget for at sælge vores produkter. Store virksomheder henvender sig alene på baggrund af vores netværk eller vores hjemmeside. I øjeblikket har vi størst problemer med at skalere vores udvikling, fortæller Jens Christoffersen.
Det skal nu ske ved, at den anden Napatech-stifter, Thomas Jørgensen, tager til Californien for at oprette et salgskontor.
- 80 procent af vores kunder ligger i Silicon Valley, og for nogle er det et krav, at vi er til stede, fortæller Jens Christoffersen.
Dyre produkter
Han fremhæver, at Napatechs produkter ud over de grundteknologiske ligheder ikke har noget til fælles med de netværkskort, der sidder i enhver computer, og som kan erhverves for 100 kroner eller mindre i mange supermarkeder.
- Vi sælger vores udstyr dyrt. Et netværkskort koster mellem 5.000 og 10.000 dollars, og de bliver indbygget i dyre servere og specialbokse, fortæller Jens Christoffersen.
Han finder det realistisk at afsætte mellem et par tusind og 10.000 kort om året, og dermed kan omsætningen i den danske virksomhed runde 100 millioner kroner.
Det bliver dog ikke i år, hvor der næppe kommer mere end mellem fem og 10 millioner kroner i kassen, mens virksomheden, der kun har halvandet år på bagen, bygges op.
Veteraner i netværksbranchen
Både Thomas Jørgensen og Jens Christoffersen er dog veteraner i netværksbranchen. Begge har været ansat hos Olicom, inden netværksforretningen blev solgt fra i småbidder, og Jens Christoffersen har også arbejdet for Cocom, der blev opkøbt af verdens største netværksproducent, Cisco.
I Cocom havde han Gregers Kronborg som direktør, og han er i dag partner i Northzone Ventures, som spytter penge i Napatech. De to har også prøvet at bygge en anden virksomhed sammen, som skulle sælge sendeudstyr til kabel-tv-anlæg.
Det gik dog ikke meget bedre end for Cocom, som også arbejdede med data over tv-kabler. Cisco lukkede Cocom i april 2001, 20 måneder efter at have betalt en lille halv milliard kroner for det danske selskab.
Nu forventer Jens Christoffersen at bruge den tidligere direktørs penge på hurtig ekspansion. Samtidig hyrer han flere udviklere, blandt andet så Napatech kan sikre sig at være med, når Ethernet kommer op på 40 Gbit/s.