Helt uacceptabelt, dybt utilfredsstillende og stærkt bekymrende. Sådan lød det torsdag fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) om KMD’s mange fejl i forbindelse med udbetalingen af støtte til arbejdsløse.
Det skete på et åbent samråd i Folketinget indkaldt af beskæftigelsesudvalget, som du kan se optagelsen af her: Åbent samråd om IT-koks.
Her ville socialdemokraten Leif Lahn Jensen blandt andet have at vide, om Troels Lund Poulsen finder det ‘acceptabelt,’ at der er sket 11 it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet.’
“Jeg finder det på ingen måder acceptabelt,” lød det fra ministeren.
I maj kom det frem, at KMD på blot 10 måneder har haft 172.117 fejl i udsendte breve eller udbetalinger i forbindelse med indførelse af det nye kontantshjælpsloft.
Eksempelvis udsendte selskabet i juni 2016 udsendte varslingsbreve til alle de borgere, der er berørt af 225-timers reglen.
Der var dog fejl i samtlige 50.000 breve, og der gik en uge, før de korrekte breve efterfølgende blev sendt ud.
Desuden gik 2.000 borgere glip af særlig støtte, ligesom 43.000 modtog fejlagtige sats-vurderinger. Der var desuden en række øvrige fejl.
Det kan du læse mere om her: KMD har haft 172.117 fejl på 10 måneder i kontantshjælps-system.
Også dengang udtrykte Troels Lund Poulsen stor bekymring.
På samrådet oplyste ministeren, at han ‘løbende’ mødes med KMD-direktør Eva Berneke for at sikre, at selskabet holder fokus på at løse problemerne.
Ifølge ham har KMD allokeret mange ressourcer over mod at få korrigeret projektet.
Ministen oplyste videre, at har en ‘klar forventning’ om, at KMD nu ikke har flere fejl i systemet.
KMD oplyser til Computerworld, at selskabet ingen kommentarer har til kritikken.
Læs også:
Forstå KMD's store ledelsesrokade: Det handler manøvren i virkeligheden om
KMD står i et slemt dilemma: Nu er der fri bane for de vrede kunder
Efter nyt krav: KMD har nu erstatningskrav på mere end 1,6 milliarder kroner hængende over hovedet