Spændende, men ikke noget for os - endnu. Sådan lyder reaktionen fra konkurrenterne, efter Telia i dag lancerede fast pris for mobilsamtaler som det første selskab i Europa.
For 400 kroner om måneden kan Telia-kunder ringe, så meget de orker, til alle telefoner inden for landets grænser.
- Jeg synes, at det er kreativt og intelligent, og jeg kan godt lide, at Telia honorerer kunder med et højt forbrug. Det er den modsatte model af Telmore og CBB Mobil, hvor man ikke bliver belønnet for at være en stor kunde, siger koncerndirektør Morten Christiansen, Orange.
Helvedes dyrt for Telia
Alligevel mener han ikke, at Telias tilbud vil flytte det store på det danske mobilmarked. Det skyldes blandt andet, at Telia er nødt til at tage flere forbehold for at undgå, at den faste pris fører til, at mobiltelefonen eksempelvis bliver brugt som babyalarm.
- Mange vil finde det irriterende, at de skal begynde at betale, når samtalen har varet en time, lyder vurderingen fra Morten Christiansen.
Samtidig understreger han, at det kan blive "en helvedes dyr" omgang for Telia, hvis alle kunderne ringer meget til andre mobilselskaber, som Telia skal betale til.
- Nu vil vi følge med og se, hvordan det går Telia. Men foreløbig tror vi, at det er vigtigt at give kunderne de billige telefoner, de gerne vil have. Det har vi fundet en måde at gøre på, samtidig med at vi giver billige minutter, forklarer Orange-direktøren.
Han henviser til, at Telia ikke vil give tilskud, så kunderne kan købe billige mobiltelefoner sammen med deres fastprisabonnement.
Storkunder vil have mere
Pressechef Bo Heimann Larsen fra Sonofon oplyser, at selskabet ikke er klar til at diskutere Telias faste mobilpris i detaljer nu.
- Men det ser spændende ud, og vi tænk tænker det selvsagt ind i de forskellige tiltag, vi har på vej, siger han.
Vicedirektør Anders Christjansen fra TDC Mobil kalder Telias faste pris for "interessant".
- Priskrigen raser stadig på det danske mobilmarked, men jeg kan være i tvivl om, hvorvidt dette er den rigtige måde at ramme de avancerede forbrugere, siger han.
TDC vurderer, at de danske, der taler mest i mobiltelefon, er mest interesseret i avancerede tjenester, som selskabet satser på igennem sin mobilportal, Fly.
TDC: Kan kun betale sig for få
- Desuden er spørgsmålet, om ikke det kan betale sig for de fleste at betale, hvad det koster, og så sikre sig mod ekstra høje regninger, siger Anders Christjansen.
Den sikring kan kunderne få ved at lægge et loft over, hvor høj deres mobilregning må blive. Men så risikerer de ikke at kunne ringe, hvis loftet nås.
Anders Christjansen vil ikke oplyse, hvor mange kunder TDC har, som bruger for over 400 kroner på samtaler i Danmark om måneden, og som derfor med fordel kan skifte til Telia nye faste pris.
- Men det er en meget lille del, siger han.