Telia: Flatrate på mobilsamtaler

Ring alt hvad du orker til alle telefoner i Danmark, til en fast pris på 400 kroner om måneden. Sådan lyder Telias udfordring til det danske mobilmarked. Det er første tilbud af sin art i hele Europa, men kan blive et selvmål, hvis kunderne bryder mønstret for meget.

Telias danske mobilselskab bliver det første i Europa til at introducere en fast pris - flat rate - for alle opkald fra en mobiltelefon. Fra 28. juni kan kunderne ringe fra deres mobiltelefon til alle telefoner inden for landets grænser for 400 kroner om måneden.

Tilbuddet kommer også til at omfatte SMS, som koster ekstra 100 kroner om måneden. Hvis man også skal kunne sende et ubegrænset antal billedbeskeder, ryger der yderligere 100 kroner oven i prisen.

Der er dog to begrænsninger. For det første må samtalerne ikke vare mere end en time. Så skal der ringes op igen. For det andet er taletiden mellem klokken 8 og 16 begrænset til tre timer. Det giver direktør Jesper Brøchner, Telia Mobile, to grunde til.

- Vi ønsker ikke at kunderne undlader at benytte en babyalarm og lader telefonen ligge med tændt forbindelse i stedet. Og vi ønsker heller ikke, at kiosker bruger vores tilbud til at blive en ny slags telefonbokse, forklarer han.

Underskud på ti minutter om dagen

Telia-direktørens største bekymring med produktet ligger dog ikke på de områder. De gælder derimod, at han går efter kunder med en meget høj mobilregning. Men hver gang de ringer til kunder hos andre teleselskaber, skal han betale for at aflevere deres samtaler.

Hvis blot kunderne ringer godt ti minutter hver dag i dagtimerne til mobiltelefoner hos konkurrenterne, så skal Telia selv aflevere hele det første beløb til fjenderne på det danske mobilmarked.

- Når folk spørger mig: Tør du? Så svarer jeg, tør vi lade være, siger Jesper Brøchner.

- Om nogle år vil vi kigge tilbage og minde os selv om dengang, da kunderne havde ondt i maven, når de åbnede deres telefonregning, fordi de ikke vidste, hvad den ville lyde på, tilføjer han.

Telia-direktøren fremhæver, at de kunder, som ringer meget i Danmark, efter alt at dømme også rejser meget, og det koster penge at bruge telefonen i udlandet. Desuden modtager de mange samtaler, som Telia også får indtægter fra.

Ingen binding

Hans sommerfugle i maven skyldes, at ingen andre har erfaring med et tilsvarende produkt. Telias støtter derfor blandt andet sine regnestykker op ad, hvordan det gået med koncernens Xpress-abonnement, der tilbyder ubegrænsede SMS'er til en fast pris.

I dag er der 170.000 kunder på det abonnement, og ifølge Jesper Brøchner er der penge at tjene, når der kommer "kritisk masse", altså masser af kunder. De første kan være dyre at hente ind.

- Den, der træder først i sneen, ved ikke, om der er glat, siger Telia-direktøren.

- Men nu tager vi de kunder, der ringer mest, og det er enkelt at se, om det kan betale sig at skifte. Hvis regningen er over 400 kroner, er regnestykket nemt, fremhæver han.

Desuden kan kunderne til enhver tid fortryde. Telias nye tilbud er nemlig uden bindingsperiode. Til gengæld vil det ikke blive solgt sammen med store tilskud, så kunderne kan købe billige mobiltelefoner.

Vind eller forsvind-tilbud

Teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, betegner Telias faste mobilpris som et vind eller forsvind-tilbud. Han henviser til, at koncernchef Anders Igel har sagt, at Telia ikke behøver at være på det danske marked for enhver pris.

- Det ser ud til, at han har sagt til den danske ledelse: Nu skal I få de kunder, eller er det yt, siger John Strand.

Han kalder Telias faste pris for "ekstremt aggressiv" og spår det dermed en god chance for at slå igennem.

- Omvendt er der ikke meget, der skal gå galt, før det kan komme til at koste Telia mange penge, siger John Strand.

- Jeg har ikke set noget lignende tilbud i Europa, men jeg kender heller ikke andre selskaber, der er så pressede som Telia i Danmark, tilføjer han.

John Strand påpeger, at Telia med sit nye abonnement lægger en grænse for, hvor meget danskernes mobilforbrug kan vokse til. Det bliver i praksis umuligt for andre selskaber at tage mere end de 400 kroner plus datatrafik om måneden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere