Telias danske mobilselskab bliver det første i Europa til at introducere en fast pris - flat rate - for alle opkald fra en mobiltelefon. Fra 28. juni kan kunderne ringe fra deres mobiltelefon til alle telefoner inden for landets grænser for 400 kroner om måneden.
Tilbuddet kommer også til at omfatte SMS, som koster ekstra 100 kroner om måneden. Hvis man også skal kunne sende et ubegrænset antal billedbeskeder, ryger der yderligere 100 kroner oven i prisen.
Der er dog to begrænsninger. For det første må samtalerne ikke vare mere end en time. Så skal der ringes op igen. For det andet er taletiden mellem klokken 8 og 16 begrænset til tre timer. Det giver direktør Jesper Brøchner, Telia Mobile, to grunde til.
- Vi ønsker ikke at kunderne undlader at benytte en babyalarm og lader telefonen ligge med tændt forbindelse i stedet. Og vi ønsker heller ikke, at kiosker bruger vores tilbud til at blive en ny slags telefonbokse, forklarer han.
Underskud på ti minutter om dagen
Telia-direktørens største bekymring med produktet ligger dog ikke på de områder. De gælder derimod, at han går efter kunder med en meget høj mobilregning. Men hver gang de ringer til kunder hos andre teleselskaber, skal han betale for at aflevere deres samtaler.
Hvis blot kunderne ringer godt ti minutter hver dag i dagtimerne til mobiltelefoner hos konkurrenterne, så skal Telia selv aflevere hele det første beløb til fjenderne på det danske mobilmarked.
- Når folk spørger mig: Tør du? Så svarer jeg, tør vi lade være, siger Jesper Brøchner.
- Om nogle år vil vi kigge tilbage og minde os selv om dengang, da kunderne havde ondt i maven, når de åbnede deres telefonregning, fordi de ikke vidste, hvad den ville lyde på, tilføjer han.
Telia-direktøren fremhæver, at de kunder, som ringer meget i Danmark, efter alt at dømme også rejser meget, og det koster penge at bruge telefonen i udlandet. Desuden modtager de mange samtaler, som Telia også får indtægter fra.
Ingen binding
Hans sommerfugle i maven skyldes, at ingen andre har erfaring med et tilsvarende produkt. Telias støtter derfor blandt andet sine regnestykker op ad, hvordan det gået med koncernens Xpress-abonnement, der tilbyder ubegrænsede SMS'er til en fast pris.
I dag er der 170.000 kunder på det abonnement, og ifølge Jesper Brøchner er der penge at tjene, når der kommer "kritisk masse", altså masser af kunder. De første kan være dyre at hente ind.
- Den, der træder først i sneen, ved ikke, om der er glat, siger Telia-direktøren.
- Men nu tager vi de kunder, der ringer mest, og det er enkelt at se, om det kan betale sig at skifte. Hvis regningen er over 400 kroner, er regnestykket nemt, fremhæver han.
Desuden kan kunderne til enhver tid fortryde. Telias nye tilbud er nemlig uden bindingsperiode. Til gengæld vil det ikke blive solgt sammen med store tilskud, så kunderne kan købe billige mobiltelefoner.
Vind eller forsvind-tilbud
Teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, betegner Telias faste mobilpris som et vind eller forsvind-tilbud. Han henviser til, at koncernchef Anders Igel har sagt, at Telia ikke behøver at være på det danske marked for enhver pris.
- Det ser ud til, at han har sagt til den danske ledelse: Nu skal I få de kunder, eller er det yt, siger John Strand.
Han kalder Telias faste pris for "ekstremt aggressiv" og spår det dermed en god chance for at slå igennem.
- Omvendt er der ikke meget, der skal gå galt, før det kan komme til at koste Telia mange penge, siger John Strand.
- Jeg har ikke set noget lignende tilbud i Europa, men jeg kender heller ikke andre selskaber, der er så pressede som Telia i Danmark, tilføjer han.
John Strand påpeger, at Telia med sit nye abonnement lægger en grænse for, hvor meget danskernes mobilforbrug kan vokse til. Det bliver i praksis umuligt for andre selskaber at tage mere end de 400 kroner plus datatrafik om måneden.