Sjældent har en lancering af nye mobiltelefoner været omgærdet af så meget opmærksomhed, som da Nokia mandag morgen bebudede frem nye modeller.
Ikke så meget, fordi telefonerne i sig selv rykker ved, hvordan mobiltelefoner ser ud, som fordi de synes meget afgørende for den finske succes-virksomhed.
Nokias markedsandel er nemlig begyndt at gå ned, og det går stærkt. De fem nye mobiltelefoner skal gerne markere et nyt vendepunkt for koncernchef Jorma Ollila og hans folk.
Sidder på 29 procent
Nokia sidder stadig på 29 procent af hele markedet for mobiltelefoner, så der er - trods de negative tendenser - næsten garanti for, at de modeller også bliver million-sællerter.
Men de ligner ikke Nokia-telefoner. Det skyldes først og fremmest, at tre af dem har en eller anden form for klap, der dækker over en stor skærm.
Det design har de finske udviklere hidtil haft forbud mod andet end at lege med, men ledelsen har indset, at nu er det alvor, hvis konkurrenterne ikke blot skal have lov til at drøne forbi i overhalingsbanen.
Nokia ville dog ikke være Nokia, hvis der ikke var en særlig designfeature ved en af telefonerne.
Denne gang er der tale om en kameratelefon kapslet mere eller mindre end i rustfrit stål. Så må man håbe for finnerne, at den sælger bedre end den model i titanium, som de sendte på markedet for tre år siden, og som på grund af prisen aldrig blev det store hit.
Nokia satser også på en ny 3G-mobiltelefon, der trods beskeden størrelse og vægt (127 gram) indeholder et digitalkamera med en opløsning på godt en megapixel.
Til de nye dyre mobiltelefoner sender Nokia også et fuldt tastatur på gaden. Det forbindes til telefonerne ved hjælp af den trådløse Bluetooth-teknologi.
Tastaturet kan foldes sammen på samme måde, som det kendes fra modeller til lommecomputere, og det vejer beskedne 190 gram.
Understøtter skandinaviske bogstaver
Nok så vigtigt herhjemme er det, at Nokia lover, at tasterne har skandinavisk layout, og at det også understøtter alle de særlige, skandinaviske bogstaver.
I den anden ende af skalaen forsøger Nokia at slå tilbage på markedet for billige telefoner ved at lancere en model med farveskærm.
Samtidig satser finnerne på push-to-talk-teknologien, der er en udvikling af SMS, som gør det muligt at sende talebeskeder til hinanden over mobilnettet.
De allerførste analytikerkommentarer over for den finske offensiv er dog ikke for positive. En unavngiven industrianalytiker siger til nyhedsbureauet Reuters, at mobilselskaberne kræver noget fra Nokia, som vækker stor opmærksomhed, og at det ikke findes mellem de nye produkter.
Et andet nyhedsbureau, Bloomberg, skriver, at Nokia skærer ned på antallet af nye modeller. Der skulle have kommet 40 nye mobiltelefonerne fra finnerne i år, men nogle af modellerne er ifølge Jorma Ollila blivet dræbt i designfasen, så der kun kommer 35 på gaden.