Hvis du har prøvet at gå fra et kunstmuseum en anelse skuffet efter at have rodet alle plakaterne i butikken igennem uden at finde et passende billede, kan et nyt system måske være redningen.
Aalborgfirmaet Cumedin driver en database med 6.000 billedkunstværker fra nulevende danske kunstnerne.
Sammen med Hewlett-Packard vil Cumedin gøre databasen tilgængelig for museer, så gæsterne kan printe - og betale for - deres egne plakater ude på museet.
Ingen begrænsning
På den måde slipper gæsterne for at begrænset af det udbud, som museet har fået trykt, men kan frit vælge det værk på udstillingen, som tiltalte dem mest, til ærespladsen hjemme i stuen.
Direktør Morten Kryger fra Cumedin forventer, at prisen på plakaten lander mellem 200 og 300 kroner. Kvaliteten skulle være tilstrækkelig på en printer til 20.000 kroner, som kan printe størrelser op til A1.
Ifølge Morten Kryger skal museer, gallerier og andre interesserede tilbydes en særlig infostander, hvorfra gæsterne får adgang til databasen, der har navnet Artguidedanmark.
Endnu er der ingen aftaler med museer herhjemme, men Morten Kryger oplyser, at National Gallery i London har et lignende system i brug.
Cumedin udnytter også sin database til et andet system, der giver mulighed for at vise skiftende værker på store fladskærme. Det er inspireret af Microsoft-stifteren Bill Gates, der i sit palæ i Seattle også viser skiftende værker på væggene.
Har landet to kunder
Morten Kryger nævner både virksomheders receptioner, hoteller, biblioteker, restauranter, gallerier og kunstmuseer som de potentielle kunder til systemet. De første to kunder har skrevet under på ordrer, men endnu må Cumedin-direktøren ikke oplyse, hvem der er tale om.
Cumedin er ejet af Jørn Rosenmeier, Rosenmeier IT Distribution, og blev stiftet i forbindelse med projektet Det Digitale Nordjylland. Selskabet fik i alt knap en million kroner i støtte fra Det Digitale Nordjylland, Nordjyllands Amt og Aalborg Kommune.
I dag er støtten stoppet, og Morten Kryger lægger ikke skjul på, at overgangen til kommercielt selskab har været svær, selv om han ser positivt fremtiden.
En af Cumedins oprindelige intentioner var at skabe kontakt mellem virksomheder og kunstnere og blandt andet bygge et online-community. Det har dog med Morten Krygers ord "ikke været nogen succes".
Relevant link