Mobilselskabet 3 oplever for første gang noget, der minder om succes i Danmark.
Ved indgangen til 2004 var det nemlig kun lykkedes landets eneste teleselskab med 3G-teknologi at vinde 3.425 kunder siden lanceringen i efteråret.
Men i det nye år er der kommet anderledes turbo på kontrakt-printerne ude hos forhandlerne.
Flere branchekilder, som Computerworld Online har talt med, vurderer, at 3 i dag har mellem 30.000 og 35.000 kunder i Danmark. Det reelle tal kan endda være en anelse højere.
10.000 nye kunder i maj
Alene i maj meldte 10.000 nye kunder sig under fanerne, lyder vurderingerne.
3 ønsker ikke selv at oplyse, hvor mange kunder selskabet har.
Salgs- og marketingdirektør Mads Eriksen bekræfter dog, at der "er kommet mere gang i det" i år end sidste år og erklærer sig tilfreds. Det gjorde han på den anden side også sidste år.
Mads Eriksen fremhæver 3's "brede portefølje af produkter", mens teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, mere enkelt forklarer succes sådan:
- 3 har et rigtigt godt tilbud til kunderne.
Det gælder blandt andet muligheden for at ringe gratis til andre 3-kunder, som gør, at mange af kunderne hos Danmarks nye mobilselskab melder sig i større eller mindre grupper.
Men frem for alt har 3 betalt sig til et forspring, når det gælder mobiltelefoner. Selskabet med ejere fra Hong Kong og Sverige sælger nemlig avancerede telefoner til billige priser.
Stort set alle andre danske mobilselskaber er ellers holdt op med at give store tilskud til mobiltelefoner. De sørger for, at kunderne betaler det tilskud, de trods alt giver, tilbage i løbet af det halve år, de er bundet til selskabet.
Taber på de første kunder
- De første kunder, som 3 får herhjemme, bliver aldrig profitable, konstaterer John Strand med henvisning til, hvor mange penge 3 støtter telefonerne med. Det kan dreje sig om flere tusind kroner per telefon.
- For 3 gælder det om at vise, at selskabet kan noget. Samtidig gælder det om at vinde nogle kunder, så selskabet med tiden kan få kritisk masse, siger John Strand.
Mads Eriksen fra 3 er ikke helt enig i den udlægning af teksten og vurderer, at konkurrenterne stadig giver tilskud til nogle modeller.
Han medgiver dog, at 3G-mobiltelefonerne generelt er dyrere for selskabet at købe end de GSM-telefoner, som konkurrenterne sender på markedet. Til gengæld er der også tale om avancerede modeller.
- Vi har ingen billige modeller, som vi kan sende ud på markedet til en krone uden at give tilskud, konstaterer han.