3 stormer frem på dansk mobilmarked

Mobilselskabet 3 stormer frem i Danmark og har i dag mellem 30.000 og 35.000 kunder. Det nye mobilselskab har skruet markedets bedste tilbud sammen. Ovenikøbet er konkurrenterne stort set stået af tilskudsræset.

Mobilselskabet 3 oplever for første gang noget, der minder om succes i Danmark.

Ved indgangen til 2004 var det nemlig kun lykkedes landets eneste teleselskab med 3G-teknologi at vinde 3.425 kunder siden lanceringen i efteråret.

Men i det nye år er der kommet anderledes turbo på kontrakt-printerne ude hos forhandlerne.

Flere branchekilder, som Computerworld Online har talt med, vurderer, at 3 i dag har mellem 30.000 og 35.000 kunder i Danmark. Det reelle tal kan endda være en anelse højere.

10.000 nye kunder i maj
Alene i maj meldte 10.000 nye kunder sig under fanerne, lyder vurderingerne.

3 ønsker ikke selv at oplyse, hvor mange kunder selskabet har.

Salgs- og marketingdirektør Mads Eriksen bekræfter dog, at der "er kommet mere gang i det" i år end sidste år og erklærer sig tilfreds. Det gjorde han på den anden side også sidste år.

Mads Eriksen fremhæver 3's "brede portefølje af produkter", mens teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, mere enkelt forklarer succes sådan:

- 3 har et rigtigt godt tilbud til kunderne.

Det gælder blandt andet muligheden for at ringe gratis til andre 3-kunder, som gør, at mange af kunderne hos Danmarks nye mobilselskab melder sig i større eller mindre grupper.

Men frem for alt har 3 betalt sig til et forspring, når det gælder mobiltelefoner. Selskabet med ejere fra Hong Kong og Sverige sælger nemlig avancerede telefoner til billige priser.

Stort set alle andre danske mobilselskaber er ellers holdt op med at give store tilskud til mobiltelefoner. De sørger for, at kunderne betaler det tilskud, de trods alt giver, tilbage i løbet af det halve år, de er bundet til selskabet.

Taber på de første kunder

- De første kunder, som 3 får herhjemme, bliver aldrig profitable, konstaterer John Strand med henvisning til, hvor mange penge 3 støtter telefonerne med. Det kan dreje sig om flere tusind kroner per telefon.

- For 3 gælder det om at vise, at selskabet kan noget. Samtidig gælder det om at vinde nogle kunder, så selskabet med tiden kan få kritisk masse, siger John Strand.

Mads Eriksen fra 3 er ikke helt enig i den udlægning af teksten og vurderer, at konkurrenterne stadig giver tilskud til nogle modeller.

Han medgiver dog, at 3G-mobiltelefonerne generelt er dyrere for selskabet at købe end de GSM-telefoner, som konkurrenterne sender på markedet. Til gengæld er der også tale om avancerede modeller.

- Vi har ingen billige modeller, som vi kan sende ud på markedet til en krone uden at give tilskud, konstaterer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere