Artikel top billede

Trods boom af løsninger med kunstig intelligens: Vi har mere end nogensinde brug for den menneskelige dømmekraft

Mennesket kan ikke leve af data alene. Det var budskabet fra Malcolm Gladwell, da han gav sit bud på, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Kunstig intelligens kan ikke overflødiggøre mennesker, lød beskeden.

I en verden med overflod af information og dataindsamling er der i højere grad end nogensinde før behov for kompetente folk, der kan analysere informationer og træffe menneskelige valg. Kunstig intelligens gør det ikke alene. 

Det var budskabet, da den amerikanske bestseller-forfatter Malcolm Gladwell gik på scenen til Citrix' Synergy-konference i Orlando.

I et konferencecenter, hvor antallet af mobile devices langt overstiger antallet af gæster, stak det umiddelbart i øjnene, at Malcolm Gladwell gik på scenen med sin professorudstråling og en bunke papirer i hånden.  

Det gik da heller ikke oplægsholderens egen opmærksom forbi, at han ikke stod mål med de utallige mobile enheder, der var til stede i rummet.  

"Jeg taler om fremtiden, og jeg har mine noter på papir. Og jeg har en Blackberry. Hvis nogen har glemt det, så er det en elektronisk genstand fra 90'erne, man brugte til at kommunikere med andre," sagde han grinende i kor med salen. 

Rollerne skifter

I løbet af det timelange oplæg forsøgte Gladwell med en lang række eksempler at slå sin pointe fast. 

Bare fordi vi bevæger os ind i en tidsalder, hvor enorme datamængder kan og vil blive analyseret af blandt andet kunstig intelligens, betyder det ikke, at vi i fremtiden kan træffe valg med det menneskelige hoved under armen.

"De eksperter, vi behøver, er mennesker, der kan agere socialt og ikke kun operationelt. Folk der kan analysere og ikke bare indsamle data. Folk der føler sig tilpas med usikkerhed," slog forfatteren fast. 

Mennesket i centrum i fremtiden

Selvom tidens trends og dataindsamlingens muligheder kan påpege nærmest alt og foreslå, hvad der er rigtigt og forkert at gøre, mener Gladwell ikke, at bølgen af kunstig intelligens vil kunne overtage den menneskelige evne til at træffe beslutninger.  

Det bliver dog sværere, da fremtiden stiller større krav til, at eksperter skal kunne agere menneskeligt. Derfor er der altså gode og dårlige nyheder, hvis man vil kunne sige, at man besidder ekspertise i fremtiden.  

"Det er der gode og dårlige nyheder ved den her overgang. De dårlige nyheder er, at ekspertens rolle er langt hårdere," sagde Malcolm Gladwell og fortsatte:

"Samtdigt er der gode nyheder. I fremtiden bliver vi ikke fri for menneskelig dømmekraft. Vi kommer tværtimod i langt højere grad til at have brug for den menneskelige dømmekraft," sluttede han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere