TDC's discountselskab Telmore er i gang med at finde ud af, hvad kundernes holdning til IP-telefoni er.
Telmores direktør, Allan Christiansen, mener, at selskabet står i en fantastisk position til at få succes med IP-telefoni, hvor en række helt nye spillere lige nu er på vej fremover isen.
Før TDC-koncernen sender sit discountselskab ud på IP-markedet, skal kunderne dog være klar til at tale over deres bredbåndsforbindelser.
Gennemfører undersøgelse
Derfor gennemfører Telmore i øjeblikket en spørgeskema-undersøgelse, hvor kunderne skal fortælle om deres viden til og interesse for en lang række parametre i forhold til IP-telefoni.
- Vi får en temperaturmåling, der fortæller, hvor vores kunder er henne i forhold til IP-telefoni, forklarer Allan Christiansen.
Telmore-direktøren fremhæver, at selskabet har næsten en halv million kunder, som er vant til at handle på internet. Halvdelen af dem benytter de bredbåndslinier, som er nødvendige, hvis IP-telefoni skal virke.
- Desuden er lave priser en del af vores koncept, fremhæver Allan Christiansen.
Netop de lave priser er afgørende for IP-telefon-kunderne, der benytter datalinierne til at slippe ud af kløerne på deres fastnetselskab, herhjemme fortrinsvis Telmore-ejeren TDC.
- Telmore er kendt for sin enkelthed, og vi skal kun tilføre den kompleksitet, som IP-telefoni giver til vores koncept, hvis der er et massemarked. Hvis IP-telefoni kun er for en niche, så er det ikke Telmores marked, siger Allan Christiansen.
Han afviser, at han allerede har regnet på omkostningerne til IP-telefoni og derfor har en forretningsmodel liggende i skuffen, hvis kunderne viser interesse for projektet.
- Teknologisk er der intet til hinder for at lancere IP-telefoni, men vi har ikke kigget på omkostningerne endnu, siger Allan Christiansen.