Den faste pris, flat rate, har endelig nået telefoniverden.
For knap 125 kroner om måneden kan kunder i hele verden via det amerikanske teleselskab Primus ringe lige så meget de vil til alle fastnettelefoner i Vesteuropa og Nordamerika.
Til sammenligning koster alene abonnementet 119 kroner om måneden hos TDC, før kunderne overhovedet begynder at løfte røret.
Bredbåndstelefoni
Primus kan tilbyde så billige priser, fordi der er tale om bredbåndstelefoni. Det vil sige, at telefonen bliver koblet sammen med en bredforbindelse, som kunden betaler for hos en anden leverandør.
Samtalerne bliver omdannet til IP-datapakker i en lille boks, som kunderne kan slutte deres almindelige telefoner til. Den bliver også tildelt et almindeligt telefonnummer, så den kan ringes op via telefonnettet.
I første omgang er Primus' produkt kun lanceret i USA og med amerikanske telefonnumre.
Men ifølge danske Stig Skaugvoll, der arbejder på at finde samarbejdspartnere mellem internetudbyderne i blandt andet Europa, vil Primus sandsynligvis lancere produktet med danske telefonnumre i slutningen af året, men det ligger dog endnu ikke fast.
Derimod står det klart, at priserne i givet fald bliver de samme som i USA. Primus' omkostninger afhænger nemlig ikke af, hvor brugerne sidder, fordi samtalerne bliver sendt over internet.
Det står også fast, at det er umuligt at tilbyde en fast pris for at ringe til mobiltelefoner,. Det skyldes kort og godt, at mobilselskaberne tager for høje gebyrer, når deres kunder bliver ringet op.
Stig Skaugvoll pointerer, at danskerne i princippet sagtens kan bestille fast pris-produktet, som Primus kalder Lingo og få et amerikansk telefonnummer. Der kan dog være problemer med forsendelsen af den nødvendige boks.
Analytiker: Truer TDC
Ifølge teleanalytikeren Mette Ahorlu fra analysebureauet IDC er alle de nye forretningsmodeller med attraktive priser bomber under TDC's guldæg, den danske fastnetforretning.
- Hvis alle kan få gratis telefoni, er der jo ikke umiddelbart nogen grund til, at de ikke skulle tage imod det, siger hun.
Alligevel maner Mette Ahorlu til besindelse - først og fremmest på grund af de potentielle problemer med bredbåndstelefonien.
De opstår, hvis internetforbindelsen eksempelvis svigter. Så virker telefonen heller ikke længere, og som kunde bliver det svært at vide, hvor man skal henvende sig, særligt hvis telefonselskabet hører hjemme i USA.
Mette Ahorlu bor selv i en boligforening med IP-telefoni og oplever store problemer med kvaliteten. De skal også løses, før hun tør tro på succes.
- Desuden er min regning for opkald til mobiltelefoner seks-syv gange større end for opkald til fastnettelefoner, og derfor er det langt fra sikkert, at den faste pris er en god forretning, forklarer hun.